پاسخ به ده سوال رایج درباره پروتز سینه

به گزارش وبلاگ پارسی، نمی توان به این سوال پاسخ دقیق داد، زیرا این موضوع به متغیرهای متعددی بستگی دارد. مسلماً نسل نو پروتزها محکم تر بوده وماندگاری آن ها نسبت به پروتزهای قدیمی تر بیشتر است. وتا وقتی مسئله ای ایجاد نشده احتیاج به تعویض پروتز نیست.

پاسخ به ده سوال رایج درباره پروتز سینه

پاسخ به ده سوال رایج درباره پروتز سینه

*ماندگاری نتیجه عمل جراحی پروتز سینه چقدر است؟

نمی توان به این سوال پاسخ دقیق داد، زیرا این موضوع به متغیرهای متعددی بستگی دارد. مسلماً نسل تازه پروتزها محکم تر بوده وماندگاری آن ها نسبت به پروتزهای قدیمی تر بیشتر است. وتا وقتی مسئله ای ایجاد نشده احتیاج به تعویض پروتز نیست.

*علل عمده تعویض پروتز چیست؟

الف) صدمه ی شدید به پروتز، نشت پروتز درپروتزهای سالین به ایجاد عوارضی مانند انقباض کپسولی.

ب) تمایل فرد برای تغییر سایز که معمولاً افراد تمایل به افزایش سایز پروتز دارند.

*آیا احتیاجی به عمل تکمیلی وجود دارد؟

معمولاً به عمل احتیاجی نیست .نکته ی مهم این است که با گذشت زمان ودر اثر بالا رفتن سن، تغییرات وزن یا تغییرات هورمون(حاملگی، یائسگی) ممکن است سینه ها دچار تغییراتی شوند. اگر بعد از گذشت چند سال فرد از ظاهر خود ناراضی باشد ممکن است برای حفظ ظاهر جوان تر احتیاج به عمل لیفت (بالا کشیدن) یا تعویض پروتز باشد.

*آیا زنان در دوران بارداری یا شیر دهی می توانند جراحی پروتز انجام دهند؟

خیر، درصورت تمایل این افراد می توانند شش ماه بعد از زایمان یا شش ماه بعد از قطع شیر دهی اقدام به جراحی پروتز نمایند.

*آیا کسی که دچار بیماری فیبروکیستیک سینه است، می تواند تحت عمل جراحی پروتز سینه قرار بگیرد؟

بله، این حالت شایع است واهمیت پاتولوژیکی ندارد. وجود این حالت ایجاب می نماید که فرد به ویژه بعد از سنین چهل تا چهل و پنج سالگی به صورت دوره یی معاینه وچکاپ گردد. بعد از جراحی پروتز سینه، انجام معاینه های دوره یی ممکن است همراه با درخواست سونوگرافی، ماموگرافی ودرصورت لزوم MRI) باشد. درافراد مبتلا به این حالت بهتر است پروتز زیر عضله قرار داده گردد. تا با معاینه های تشخیص ذکر شده حتی FNA (آسپیراسیون با سوزن ظریف) به راحتی انجام گردد.

*آیا احتمال پارگی یا تخلیه پروتز وجود دارد؟

درمطالعاتی که صورت گرفته، خطر پارگی پروتز آب نمکی در طی سه سال اول، سه تا پنج درصد ودر پنج سال اول، هفت تا ده درصدگرازش شده که درصورت وقوع خطری برای بیمار ایجادنمی نماید. وخود بیمار هم متوجه این موضوع می گردد. دراین حالت احتیاج به تعویض پروتز وجود دارد. درمورد پروتزهای ژلی هم جهت کنترل احتمال پارگی، با توجه به آن که پارگی پروتز ژلی ممکن است بدون علامت باشد و در خیلی از مواقع، هنگام تعویض پروتز متوجه آن می گردد. FDA توصیه نموده که بعد از سه سال MRI کنترل از بیمار گرفته شده وبعد از آن هر دو تا سه سال یک بار تکرار گردد.

*انواع برش ها درجراحی پروتز به چه شکل است؟

1- به وسیله چین زیرسینه که شایع ترین نوع برش درجراحی پروتز است.

2- برش از اطراف سینه: درمواردی که لیفت هم هم زمان با جراحی پروتز انجام گردد، می توان از این نوع برش استفاده کرد.

3- از ناحیه زیر بغل.

4- به وسیله ناف که با آندوسکوپ انجام می گردد. دراین برش فقط می توان از پروتز آب نمکی استفاده کرد که البته این روش به ندرت استفاده می گردد.

5- دربیمارانی که آبدومینوپلاستی (جراحی پلاستیک شکم) می شوند؛ به وسیله شکم، پروتز درقفسه ی سینه قرار داده می گردد.

*آیا محدودیت سنی برای انجام جراحی پروتز سینه وجود دارد؟

درواقع محدودیت سنی حقیقتی برای این عمل وجود ندارد.مساله ی مهم این است که:

الف) اندیکاسیون های عمل به طور صحیح انتخاب شوند (فردکاندید شرایط مناسبی برای انجام این عمل داشته باشد).

ب) شرایط سلامت فرد خوب باشد.

ج) الاستیسیتر (انعطاف پذیری) پوست مناسب باشد.

مساله ی مهم دیگر این است که دوران بلوغ فرد تمام شده باشد. بنابراین ارجح آن است که برای انجام عمل پروتز حداقل شش تا هفت سال از زمان آغاز اولین قاعدگی فرد گذشته و حجم سینه ها حداقل برای دو سال افزایش نیافته باشد.

*آیا پروتز باعث ایجاد سرطان یا مانع از تشخیص آن می گردد؟

خیر، درمطالعات صورت گرفته هیچ ارتباطی بین گذاشتن پروتز وایجاد سرطان سینه یا بیماری های خود ایمنی وسایر بیماری های سیستمیک بافتی نشده است.درحال حاضر هیچ مدرک قطعی مبنی براین که سرطان در زنانی که جراحی پروتز انجام داده اند، درمراحل پیشرفته قابل تشخیص است وجود ندارد.

*مراقبت های بعداز جراحی به چه شکل است؟

معمولاً این عمل تحت بیهوشی عمومی انجام می گردد . طول مدت بستری بیماریک روز است وهنگام ترخیص بیمار، برای او مسکن وآنتی بیوتیک خوراکی تجویز می گردد. بیمار می تواند روز اول بعد از عمل، پانسمان را برداشته ودر صورت تمایل استحمام کند. هم چنین به بیمار توصیه می گردد که درهفته ی اول بعد از عمل، رانندگی ننموده ومحدودیت حرکتی دست را رعایت کند (بالا بردن دست ها برای مسواک یا شانه زدن بلامانع است). درچند هفته ی اول بعد از عمل باید از خوابیدن روی شکم خودداری گردد.اولین معاینه ی کنترل، سه تا پنج روز بعد از عمل انجام می گردد. ودرصورتی که درمعاینه کنترل هر گونه شکی درمورد بالا قرار گرفتن پروتز وجود داشته باشد، از نوار مخصوص (Elastic Wrap) استفاده می نمایند که دور تا دور قسمت بالایی قفسه ی سینه بسته می گردد وجهت ایجاد فشار به سمت پایین ضروری است. معمولاً چند روز بعد از عمل، بیمار می تواند به انجام کار روزانه اش بپردازد. اما انجام فعالیت و ورزش شدید به مدت دو تا سه هفته ترجیحاً چهار تا شش هفته ممنوع است. بیشتر ورم ناشی از عمل هم طی سه تا پنج هفته فروکش می نماید. حساسیت دربافت ها به ویژه هنگام لمس کردن ، ممکن است تاچند هفته طول بکشد.معاینه های کنترل بعدی چهار تاشش هفته، سه ماه ویک سال بعد از عمل انجام می گردد. وبعد از آن ضروری است بیماران هر چند سال یک بار کنترل شوند.

منبع:نشریه 7 روز زندگی،شماره 109.

منبع: راسخون

به "پاسخ به ده سوال رایج درباره پروتز سینه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به ده سوال رایج درباره پروتز سینه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید