آشنایی با خواص بی نظیر کلم بروکلی

به گزارش وبلاگ پارسی، کلم بروکلی یکی از سبزیجات طبیعی و سالم است. کلم بروکلی متعلق به خانواده کلم هاست که این خانواده شامل کلم، کلم پیچ، کلم بروکسل، گل کلم می باشد. این گیاه فوق العاده حاوی مواد مغذی بسیاری است و کالری بسیار اندکی وارد بدن می نماید. اگر می خواهید سالم تر غذا بخورید باید مصرف کلم را در اولویت قرار دهید.

آشنایی با خواص بی نظیر کلم بروکلی

کلم بروکلی چیست؟

این سبزی معمولا به رنگ سبز و بعضا به رنگ ارغوانی وجود دارد. کلم بروکلی از خانواده ی کلم برگ و گل کلم بوده و به خانواده شب بویان (کَلَمیان) تعلق دارد. معمولا سَرهای گل دهنده کلم بروکلی که شبیه به درخت هستند، مورد مصرف خوراکی قرار می گیرند. این سرها به یک ساقه ضخیمِ مرکزیِ خوراکی متصل اند. 3 واریته (جوره یا گوناگونی) عمده از کلم بروکلی در نقاط مختلف دنیا وجود دارد. کَلَبرس فراوان ترین واریته کلم بروکلی است. کلم بروکلی جوانه زننده و گل کلم بنفش دو واریته دیگر کلم بروکلی هستند که بیشتر در کشورهای اروپایی و منطقه مدیترانه یافت می شوند.

پرورش کلم بروکلی سابقه ای طولانی دارد و به قرن ششم پیش از میلاد برمی گردد. کلم بروکلی در اروپا به طور گسترده ای پرورش داده شده است. تا اوایل قرن بیستم، شواهدی از حضور پررنگ کلم بروکلی در قاره آمریکا مشاهده نشده است. هم اکنون چین بزرگ ترین فراورینماینده کلم بروکلی در دنیا محسوب می گردد و پس از آن هندوستان است. اکنون مصرف کلم بروکلی در دنیا رواج یافته است. مصرف کلم بروکلی در اروپا، آمریکا و استرالیا بیشتر بوده و مصرف آن در قاره آفریقا چندان مرسوم نیست. کلم بروکلی در بعضی غذاهای کشورهای جنوب آسیا مانند هندوستان، پاکستان، بنگلادش و نپال یافت می گردد.

حقایق تغذیه ای کلم بروکلیخواص کلم بروکلی از ترکیب خاص مواد مغذی، ترکیبات ارگانیک، مواد معدنی و ویتامین های موجود در آن سرچشمه می گیرد. کلم بروکلی یکی از خوراکی های سرشار از ویتامین C، ویتامین K، فیبر، فولات، پتاسیم، سلنیم، ویتامین A، منگنز، تریپتوفان، ویتامین B6 و فسفر است. ترکیبات ارگانیک فوق العاده ای مانند فیتونوترینت گلوکوزینولات، فلاونوئیدها و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در کلم بروکلی به روش های مختلف موجب سلامتی فرد می شوند.1

فواید کلم بروکلی برای سلامتیکلم بروکلی فواید بسیاری برای سلامتی دارد. خواص کلم بروکلی عبارت اند از:

کاهش کلسترول خوناگر به تازگی بعد از گرفتن جواب آزمایش متوجه شده اید که کلسترول خون تان بالاست متخصصان به شما توصیه می نمایند کلم بروکلی را به رژیم غذایی تان راه دهید. این کلم در ترکیباتش موادی دارد که به پایین آمدن کلسترول خون یاری می نماید. قضیه این است که فیبر موجود در سبزیجات با کلسترول خون ترکیب می گردد. این ترکیب شدن سبب می گردد کلسترول راحت تر دفع شده و درنتیجه سطح کلسترول بدن پایین می آید.

سلامت قلب و رگ هاکلم بروکلی در کنار خواص مختلفش به مهم ترین عضو بدن شما هم سود می رساند و علاوه بر پایین آوردن کلسترول خون، به تقویت رگ های خونی یاری می نماید. سولفورافن موجود درکلم بروکلی خاصیت ضد التهابی دارد و از تخریب و صدمه به رگ های خونی پیشگیری می نماید. ویتامین های گروه B هم در کلم بروکلی پیدا می شوند که این ویتامین به تنظیم و کاهش هموسیستئین یاری می نماید. محققان دانشکده سلامت عمومی هاروارد بر این باورند که هموسیستئین یک نوع اسید آمینه است که پس از مصرف گوشت در بدن ایجاد می گردد و اندازه زیاد آن می توان خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

تقویت بیناییشاید شنیده و خوانده اید که هویج برای سلامت چشم ها بسیار مفید است و این موضوع به لوتئین آن مربوط می گردد اما این بار می توانید برای حفظ سلامت چشم ها در کنار هویج از کلم بروکلی هم بهره ببرید. بروکلی آنتی اکسیدان های مفیدی دارد که از تخریب سلول های چشم، بروز بیماری آب مروارید و صدمه به عدسی چشم پیشگیری می نمایند.

خاصیت ضدالتهابیبروکلی یک داروی طبیعی مفید برای کاهش التهابات بدن است و سرعت تحلیل مفاصل را کاهش می دهد؛ به همین خاطر به افراد مبتلا به آرتروز توصیه می گردد کلم بروکلی را حتما در برنامه غذایی شان داشته باشند. ترکیبات بروکلی با مسدود کردن ترشح آنزیم هایی که سبب تخریب مفاصل می گردد، از مفاصل شما حفاظت می نماید.2

بهبود سیستم گوارش و سم زدایی طبیعیخوردن غذاهایی که دارای فیبر طبیعی هستند می تواند در پیشگیری از یبوست مفید باشد. همین امر موجب می گردد سیستم گوارشی سلامت کافی را داشته باشد و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ نیز کاهش می یابد.

مصرف منظم فیبر، که برای دفع سموم احتیاج هست، نقش مهمی در دفع مدفوع از بدن دارد. مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف فیبر به وسیله مواد غذایی ممکن است نقش بسیار مهمی در تنظیم سیستم ایمنی و بهبود التهاب داشته باشد.

جوانتر دیده می شویدآنتی اکسیدان ها و ویتامین C زمانی که به شکل طبیعی مصرف گردد می تواند از آسیب نور خورشید به پوست جلوگیری کند و چین و چروک آن را کاهش دهد.

زمانی که صحبت از ویتامین C می گردد بیشتر افراد به مرکبات را در نظر می گیرند امایک پیمانه کلم بروکلی نیز حاوی 81 میلی گرم از این ماده است. این اندازه بیشتر از آن چیزی است که شما روزانه به آن احتیاج دارید.

ویتامین C نقش بسیار مهمی در فراوری و تشکیل کلاژن بازی می نماید. کلاژن سیستم حفاظتی خوبی برای پوست فراهم می نماید. ویتامین A و ویتامین E نیز برای سلامتی و ظاهر زیبای پوست مفید است که هر دوی این مواد در کلم بروکلی یافت می گردد.

بهبود سلامت استخوان هاجذب ضعیف ویتامین K باعث خطر ابتلا به شکستگی استخوان می گردد. تنها یک پیمانه از کلم بروکلی می تواند 92 میکروگرم از ویتامین K مورد احتیاج روزانه بدن شما را تامین نماید.

مصرف اندازه کافی از ویتامین K می تواند باعث بهبود جذب کلسیم و کاهش دفع ادراری کلسیم گردد. کلم بروکلی بعلاوه می تواند احتیاج روزانه شما به کلسیم رفع کند. یک پیمانه کلم بروکلی 43 میلی گرم کلسیم برای بدن فراهم می نماید.3

درمان سرطانیاری به درمان و پیشگیری از بعضی سرطان ها از خواص کلم بروکلی به شمار می آید. کلم بروکلی می تواند یک داروی طبیعی فوق العاده برای درمان انواع سرطان ها مانند سرطان سینه، سرطان رحم، سرطان پروستات و سرطان اندام های داخلی مانند سرطان ریه، سرطان روده بزرگ، کبد، کلیه و اندام های گوارشی باشد. کلم بروکلی در جلوگیری از سرطان سینه و رحم نقش پررنگی دارد، زیرا می تواند استروژن اضافی را از بدن خارج کند. این ویژگیِ کلم بروکلی از ترکیبات ضدسرطانی قدرتمند مانند گلوکورافانین، دی ایندولیل متان، بتاکاروتن، سلنیم و سایر مواد مغذی مانند ویتامین C، ویتامین E، روی (زینک)، پتاسیم و بعضی اسیدهای آمینه موجود در آن سرچشمه می گیرد.

محافظت از چشمزآگزانتین، بتاکاروتن، ویتامین A، فسفر و سایر ویتامین ها مانند ویتامین های گروه B، ویتامین C، و ویتامین E برای سلامت چشم بسیار مهم است. اینها از چشم در برابر تباهی لکه زرد (شایع ترین دلیل کوری در افراد مسن) و آب مروارید محافظت می نماید و در ترمیم آسیب های ناشی از تشعشعات مؤثرند.

تقویت دستگاه ایمنیویتامین C، بتاکاروتن، ویتامین ها و مواد معدنی، سلنیم (به طور ویژه)، مس، روی و فسفر مسئول رنگ سبز و بنفش کلم بروکلی هستند. اینها در تقویت دستگاه ایمنی بسیار اهمیت دارند و می توانند از شما در برابر عفونت های مختلف محافظت نمایند.1

خام، پخته یا بخارپز؟روشی که برای آماده کردن کلم بروکلی انتخاب می کنید در جذب ریزمغذی های کلم بروکلی نقش دارد. افرادی که دنبال خاصیت ضد سرطانی بروکلی هستند بهتر است این سبزی را به مدت طولانی مدت نپزند و به صورت خام یا نیم پز مصرف نمایند. پختن بروکلی، سبب نابودی آنزیم های ضدسرطانی این سبزی مفید می گردد و بخار پز کردن آن به مدت 20 دقیقه، سه دقیقه قرار دادن بروکلی در مایکروویو و تفت دادن آن به مدت 5 دقیقه تاثیر قابل توجهی بر خاصیت های آن برجای نمی گذارد و خواص مفیدش را نابود نمی نماید. بروکلی خام همه ریزمغذی های ضروری را دارد، از این رو اگر از بابت التهاب روده یا افزایش گاز روده دچار مسائل آزار دهنده نمی شوید، بهتر است بروکلی را خام مصرف کنید.2

پی نوشت:

1.www.chetor.com

2.www.beytoote.com

3.www.majalesalamat.com

منبع: راسخون

به "آشنایی با خواص بی نظیر کلم بروکلی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی با خواص بی نظیر کلم بروکلی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید