طرز تهیه مارمالاد زردآلوی خوشمزه بدون ژلاتین و با ژلاتین

به گزارش وبلاگ پارسی، مارمالاد نوعی فرآورده کنسروی است که از میوه و شکر تهیه شده و معمولا عاملی مانند ژلاتین برای ژله ای شدن به آن اضافه می نمایند. در فرهنگ انگلیسی و آمریکایی، مارمالاد اغلب به نوعی کنسرو اطلاق می گردد که از پرتقال یا سایر انواع مرکبات، زرد آلو، هلو، شلیل و … است. این واژه اولین بار در سال 1480م به واژه نامه کشور انگلستان وارد شد. اصل این واژه اسپانیایی است و به معنی کنسرو قابل نگهداری است که از میوه تهیه می گردد. در این مطلب با طرز تهیه مارمالاد زردآلو با ژلاتین و بدون ژلاتین با ما همراه باشید.

طرز تهیه مارمالاد زردآلوی خوشمزه بدون ژلاتین و با ژلاتین

طرز تهیه مارمالاد زردآلوی خانگی

مواد لازم
زردآلوی رسیده و سالم3 کیلوگرم
شکر2.1 کیلوگرم
آب1/2 لیوان
کره و زعفران دمکرده1 قاشق غذاخوری
گلاب1 قاشق غذاخوری

دستور تهیه مارمالاد زردآلوی خوشمزه

  • زرد آلوهای رسیده و شیرین را پس از شستن از وسط نصف کنید و هسته آن را در بیاورید.سپس در دستگاه غذا ساز بریزید تا له شوند ولی آب نیندازند.
  • زرد آلوهای له شده را در ظرفی ریخته و با شکر مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشند و غلیظ گردد. بعد زعفران را به آن اضافه کنید.
  • در این فاصله پودر ژلاتین و گلاب را به روش بن ماری روی بخار کتری حل کنید و وقتی مارمالاد قوام کافی را بدست آورد ،آبلیمو را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید.
  • سپس گلاب و ژلاتین حل شده را به مارمالاد اضافه کنید و خوب هم بزنید. پس از اینکه مارمالاد زرد آلو خنک شد آن را در ظرف یا شیشه مورد نظر بریزید و درب آن را محکم ببندید و در یخچال نگه دارید.

نکات شکرک نزدن مارمالاد زردآلو

  • هرگز زردالو را با حرارت زیاد نجوشانید چون باعث میگردد شکرک بزند.
  • اندازه شکر باید به همان اندازه که گفته شده مصرف گردد.
  • بعد از خنک شدن مارمالاد آن را در یخچال نگهداری کنید.

طرز تهیه مارمالاد زرد آلو بدون ژلاتین

چنانچه به ژلاتین و یا لعاب به دانه دسترسی ندارید، بازهم می توانید این مربا را تهیه کنید. در ادامه قصد داریم طرز تهیه مارمالاد زردآلو بدون ژلاتین را آموزش دهیم.

مواد لازم
زردآلوی رسیده و بدون هسته4 پیمانه
شکر1 و نیم پیمانه
آبلیمو2 قاشق غذاخوری

طرز تهیه مارمالاد زردآلو خانگی بدون ژلاتین

  • زرد آلو ها را برش بزنید و هسته را جدا کنید.
  • شکر و آب لیمو را با زردآلو مخلوط کنید و کمی استراحت دهید تا آب بیاندازد.
  • ظرف حاوی زردآلو را روی حرارت ملایم قرار دهید تا به مدت چهار دقیقه بپزد و نرم گردد.
  • مربا را هر از گاه هم بزنید تا زمانی که مربای زرد آلو به قوام مناسب برسد.
  • پس از به قوام رسیدن، شعله را خاموش کنید و اجازه دهید مربا خنک گردد و بعد آن را در ظرف مناسب و درب دار بریزید و در یخچال نگهداری کنید.

چگونه مارمالاد زردآلو را نگهداری کنیم؟

برای نگهداری مربا می توانید ظروف شیشه ای را کاملا استریل کرد تا باکتری هایی که موجب کپک زدن می شوند از بین بروند برای این کار می توان به دو روش عمل کرد. اولین روش اینکه قبل از پر کردن ظرف ها آن ها را در آب جوش بجوشانید و بلافاصله مربا را داخل ظرف بریزید. روش دوم اینکه پس از پر کردن شیشه ها مانند جوشاندن کنسرو، شیشه ها را در آب بجوشانید.

اگر مارمالاد را با ژلاتین درست کنید، شانس کپک زدن مارمالاد خیلی کمتر خواهد شد. همچنین تمیز بودن شیشه ها و همچنین استفاده از یک قاشق چوبی برای هم زدن مربا مانع از بروز کپک در مارمالاد شما می گردد که این نکته را نیز باید همیشه مدنظر قرار دهید.

سخن آخر

مارمالاد زردآلو با نان کوماج/کماج تبریز بسیار لذیذ می باشد. تنها ایراد این مارمالاد این است که خیلی زود تمام می گردد که آن هم به دلیل خوشمزگی مفرط آن است! پس تهیه مارمالاد زردآلو را در فصل تابستان از دست ندهید! اما توجه داشته باشید که استفاده از میوه های نرم شده برای تهیه مارمالاد، به نظر گرچه منطقی است، ولی بایستی بسیار دقت کرد تا میوه ها به هیچ عنوان ترش نشده باشند و یا زدگی نداشته باشند.

شما می توانید این میوه پرخاصیت را خشک شده و شبیه برگه زردآلو یا همان قیسی زردآلو، یا شبیه مارمالاد و لواشک زردآلو و مربای زردآلو نگهداری کنید؛ نظر شما چیست؟ بهترین روش کدام است؟

منبع: مجله انگیزه

به "طرز تهیه مارمالاد زردآلوی خوشمزه بدون ژلاتین و با ژلاتین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه مارمالاد زردآلوی خوشمزه بدون ژلاتین و با ژلاتین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید