ترانزیت فرآورده های نفتی سایر کشورها از ایران ممنوع شد

به گزارش وبلاگ پارسی، هفته گذشته بود که هیات وزیران با پیشنهاد وزارت نفت ممنوعیت ترانزیت بنزین، گازوئیل و سایر فرآورده های نفتی مشابه را از ایران به کشورهای همسایه تا سرانجام امسال تصویب کرد.

ترانزیت فرآورده های نفتی سایر کشورها از ایران ممنوع شد

بر این اساس عبور محموله سایر کشورها از ایران برای رسیدن به کشور همسایه دیگر، از مرزهای زمینی و دریایی ممنوع خواهد بود.

همچنین در این تصویب نامه تاکید شده که محموله های موجود در بنادر و گمرکات جنوبی کگردد نیز مشمول آن خواهد ش

بعد از شیوع کرونا در دنیا و محدودیت های قرنطینه، تقاضا برای نفت و فرآورده های نفتی کاهش پیدا کرد.

این موضوع برای ایران که بخش مهمی از درآمدهای نفتی خود را به دلیل تحریم از دست داده بود اهمیت بیشتری داشت. زیرا ایران به واسطه بهره برداری از طرح های پالایشی در سال های گذشته از واردات فرآورده های نفتی بی احتیاج شده و به جمع صادرنمایندگان وارد شد.

ایران از این راه بخشی از احتیاج خود ارزی خود را به وسیله صادرات فرآورده های نفتی تامین می کرد. این موضوع با عرضه فرآورده ها در بورس رونق گرفت اما شیوع کرونا باعث شد تا صادرات کاهش پیدا کند.

از همین رو برای آنکه حجم صادرات ایران کاهش پیدا نکند، هیات وزیران تصمیم گرفت تا جلوی ترانزیت فرآورده های نفتی سایر کشورها به همسایگان خود را به وسیله مرزهای کشور کاهش دهد.

تصمیمی که به اعتقاد بیشتر کارشناسان درست است و می تواند به حفظ سهم ایران در بازار کشورهای همسایه یاری کند.

سخنگوی اتحادیه صادرنمایندگان فرآورده های نفتی نیز معتقد است که در شرایط فعلی باید کوشش گردد تا بازارهای فعلی خود را حفظ کنیم و این تصویب نامه در این زمینه یاری نماینده خواهد بود.

حمید حسینی در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا تاکید نمود که کشورهای همسایه ایران شامل عراق، افغانستان، ارمنستان، نخجوان و ... واردنماینده فرآورده نفتی هستند.

وی اضافه کرد: اکنون قیمت و میزان مصرف فرآورده های نفتی به دلیل محدودیت های ناشی از کرونا کاهش داشته و این موضوع لزوم ممنوعیت ترانزیت برای حفظ بازار ایران را بیشتر می نماید.

حسینی ادامه داد: بسیاری از کشورها کوشش می نمایند تا بازارهای هدف ما را تصاحب نمایند و این ممنوعیت می تواند جلوی آنها را بگیرد.

وی گفت: تصمیم هیات وزیران برای ممنوعیت ترانزیت کار عاقلانه و موثری خواهد بود.

سخنگوی اتحادیه صادرنمایندگان فرآورده های نفتی با بیان اینکه افزایش تقاضا برای فرآورده های نفتی در بورس نشان دهنده درستی تصمیم ممنوعیت ترانزیت است، اضافه کرد: انتظار داریم معاملات در هفته آینده نیز بیشتر گردد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نیز تمام محموله های عرضه شده در بورس به فروش می رسد.

حسینی ترکمنستان و امارات را رقبای ایران در بازارها فرآورده های نفتی کشورهای همسایه دانست و گفت: کشورهای دیگر همسایه توان صادراتی فرآورده های نفتی را ندارند، اما این دو کشور از مرزهای زمینی و دریایی ایران برای صادرات فرآورده های نفتی استفاده می کردند که با این ممنوعیت صادرات آنها به افغانستان و اقلیم کردستان عراق از خاک ایران متوقف می گردد.

وی تاکید نمود: کاهش محدودیت ها در ایران و سایر کشورهای منطقه افزایش مصرف فرآورده های نفتی را به دنبال دارد و از همین رو بیشتر پالایشگاه های کشور که فراوری خود را کاهش داده بودند، به سمت افزایش فراوری حرکت نموده اند.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "ترانزیت فرآورده های نفتی سایر کشورها از ایران ممنوع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترانزیت فرآورده های نفتی سایر کشورها از ایران ممنوع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید