12 ماده غذایی برای درمان سردرد و حمله میگرنی

به گزارش وبلاگ پارسی، سردردهای میگرنی می توانند تجربه تلخی باشند که بسیاری از افراد با آن درگیر هستند. تغییر سبک زندگی می تواند نقش مهمی در کاهش حملات میگرن داشته باشد. برای اینکه بدانید رژیم غذایی چطور روی میگرن تاثیر می گذارد و چه غذاهایی شما را از شر میگرن خلاص می نماید، ادامه مطلب را دنبال کنید. با خبرنگاران مگ همراه باشید.

12 ماده غذایی برای درمان سردرد و حمله میگرنی

میگرن و رژیم غذایی

اگر با میگرن زندگی می کنید به احتمال زیاد می دانید که برخی از مواد غذایی و نوشیدنی ها باعث بروز حمله می شوند. اینکه بدانید از مصرف کدام مواد غذایی باید پرهیز کنید مهم است اما آشنایی با مواد غذایی مفیدی که می توانید به رژیم غذایی خودتان اضافه کنید هم اهمیت دارد. برخی از مواد غذایی می توانند به کاهش تعداد یا شدت حملات میگرنی یاری نمایند و در کاهش سایر سردردها هم مؤثر باشند. برخی از پزشکان رژیم غذایی را اولین درمان می دانند. به گفته آن ها وقتی می خواهید میگرن را کنترل کنید، رژیم غذایی می تواند همه چیز را تغییر دهد.

معمولاً افراد به یک رژیم غذایی عادت می نمایند و همان را برای مدت ها ادامه می دهند، در حالی که کمی تغییر می تواند آغاز خوبی باشد. از آن جایی که میوه ها و سبزیحات تازه حاوی آب و انواع ویتامین ها و مواد معدنی هستند، افزایش مصرف آن ها می تواند فواید زیادی داشته باشد. مصرف غذاهای سالم و مناسب علاوه بر اینکه به کنترل میگرن یاری می نماید و در سلامت عمومی نقش دارد، می تواند در بهبود عدم تعادل هم مؤثر باشد. عدم تعادل یکی از عوامل ایجاد سردرد است.

مواد غذایی مفید برای کاهش حملات میگرن

اگر می خواهید رژیم غذایی را تغییر دهید تا بتوانید میگرن را بهتر مدیریت کنید، درباره مواد غذایی و نوشیدنی ها نکات مفیدی را جمع آوری نموده ایم که مورد تأیید کارشناسان هستند. با ما همراه باشید؛ مطالعه این مقاله می تواند به شما یاری کند.

1. موز انرژی مورد احتیاج شما را تأمین می نماید

آیا در پی چیزی سریع و آسان هستید که بتواند حمله میگرنی را دفع کند یا مانع افت شدید قند خون (هیپوگلیسمی) گردد و از سردرد ناشی از آن پیشگیری کند؟

کارشناسان توصیه می نمایند به جای مواد غذایی فرآوری شده مانند گرانولا یا آب نبات، موز را انتخاب کنید. موز یکی از برترین مواد غذایی برای بازیابی سریع انرژی است و از آن جایی که سرشار از منیزیم است می تواند برای افراد مبتلا به سردرد مفید باشد. علاوه بر این، موز نزدیک به 74 درصد آب دارد و با مصرف آن از فواید آب رسانی هم بهره مند می شوید.

2. هندوانه آب مورد احتیاج بدن را تأمین می نماید

یک واقعیت جالب: اگرچه برخی از مردم با توجه به طعم شیرین و قند زیاد هندوانه، آن را یک نوع میوه می دانند اما هندوانه به دلیل مراحل رشدی که دارد، از سبزیجات محسوب می گردد. هندوانه حاوی اندازه زیادی آب است. برخی گزارش های علمی اندازه این آب را 92 درصد اسم نموده اند. برای دریافت آب کافی و تأمین آب مورد احتیاج بدن، علاوه بر نوشیدن آب، مصرف مواد غذایی که اندازه زیادی آب دارند هم راه چاره مفیدی است.

پزشکان می گویند دریافت مایعات کافی نقش مهمی در جنبه های مختلف سلامتی دارد. بر اساس برخی از آمارهای منتشرشده، از هر سه نفری که به میگرن مبتلا هستند، یک نفر گزارش نموده است که کم آبی بدن باعث بروز حمله میگرنی می گردد.

بسیاری از میوه ها و سبزیجات می توانند به تأمین آب مورد احتیاج بدن یاری نمایند. البته هر چه میوه ها و سبزیجات تازه تر باشند آب بیشتری دارند.

3. دانه ها و مغزها منیزیم و فیبر مورد احتیاج را تأمین می نمایند

به عقیده برخی از کارشناسان سردردهای مزمن یا سردردهای خوشه ای می توانند با تغذیه افراد ارتباط داشته باشند. آن ها می گویند کمبود منیزیم یکی از عوامل شایع در ایجاد این سردردها است و مصرف روزانه مواد غذایی سرشار از منیزیم یکی از برترین راه چارهها برای پیشگیری از این سردردها است.

تخم کتان، دانه چیا، تخمه کدو و بادام هندی سرشار از منیزیم هستند. بعلاوه تخمه کدو فیبر زیادی دارد و می تواند در پیشگیری از یبوست مفید باشد. در برخی موارد حمله میگرنی با یبوست همراه است.

4. دمنوش های گیاهی فواید زیادی برای کاهش سردرد و پیشگیری از آن دارند

دمنوش ها علاوه بر اینکه به تأمین مایعات مورد احتیاج بدن یاری می نمایند، می توانند در کاهش سردرد و پیشگیری از آن مؤثر باشند. البته دمنوش ها فواید دیگری هم دارند که به گیاه یا گیاهانی که در تهیه آن ها استفاده می شوند بستگی دارد.

کارشناسان می گویند نعناع فلفلی در کاهش فشار سینوسی مؤثر است. التهاب و تورم سینوس ها باعث گرفتگی سینوس ها و ایجاد فشار سینوسی می گردد. نتیجه این گرفتگی و فشار در ناحیه سینوس ها سردردهای سینوسی است. افراد مبتلا به میگرن و سایر افراد وقتی دچار سردرد می شوند می توانند از عصاره نعناع فلفلی یا دمنوش نعناع فلفلی استفاده نمایند. استفاده به هر دو شکل خوراکی و استنشاقی مؤثر است. حتی برخی از پژوهش ها نشان می دهند چکاندن یک قطره عصاره نعناع فلفلی رقیق شده در بینی می تواند شدت سردردهای ناشی از میگرن را در بسیاری از مبتلایان کاهش دهد.

درباره اثربخشی دمنوش زنجبیل در کاهش سردردهای تنشی شواهد علمی وجود دارد. بعلاوه برخی از پژوهش ها نشان می دهند مصرف نصف قاشق چایخوری پودر زنجبیل همراه با آب گرم می تواند شدت حمله میگرنی را کاهش دهد.

5. قهوه می تواند سردرد را تسکین دهد یا دلیل آن را برطرف کند

قهوه حاوی کافئین است که در برخی از داروهای تسکین دهنده درد هم وجود دارد. اما زیاده روی در مصرف چیزهای مفید می تواند مضر باشد و زیاده روی در مصرف کافئین هم می تواند مشکلاتی ایجاد کند. در افرادی که به مصرف نوشیدنی های کافئین دار عادت نموده اند، کاهش مصرف این نوشیدنی ها یا کنار گذاشتن آن ها باعث بروز سردرد می گردد که با اسم سردرد ترک کافئین شناخته می گردد. برای تسکین سریع این نوع از سردردها، مصرف یک فنجان قهوه برترین راه چاره است.

کارشناسان می گویند کافئین می تواند تا پنج ساعت در بدن باقی بماند. بنابراین ممکن است کسی که در وعده صبحانه نوشیدنی کافئین دار مصرف ننموده است، بعدازظهر دچار سردرد گردد. توصیه کارشناسان به افرادی که بیشتر اوقات این نوع از سردردها را تجربه می نمایند، کاهش تدریجی مصرف کافئین است. علاوه بر کاهش اندازه مصرف، می توانید از محصولاتی بهره ببرید که کافئین کمتری دارند. برای نمونه، قهوه های بدون کافئین، کافئین بسیار کمتری دارند.

6. شکلات می تواند سردردهای ترک کافئین را کاهش دهد

بیشتر شکلات های تلخ حاوی اندازهی کافئین هستند. هر وعده 40 گرمی از این شکلات ها در حدود 40 میلی گرم کافئین دارد. این اندازه کافئین با کافئین موجود در یک فنجان چای سبز و نصف فنجان قهوه دم نموده معمولی برابر است.

بنابراین یک وعده شکلات تلخ می تواند در کاهش سردردهای ترک کافئین مؤثر باشد. البته ممکن است در برخی افراد این اندازه شکلات کافی نباشد. بعلاوه شکلات تلخ مزیت دیگری هم دارد و آن اینکه منبعی غنی از منیزیم است.

7. توت ها می توانند فشار سینوسی را کاهش دهند

مصرف مواد غذایی سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدانی می تواند به کاهش تدریجی فشار سینوسی یاری کند. توت فرنگی، توت سیاه، تمشک و بلوبری گزینه های مفیدی هستند. البته این میوه های کوچک بیشتر در معرض آلودگی به آفت کش ها قرار می گیرند و کارشناسان توصیه می نمایند تا جایی که امکان دارد از انواع ارگانیک آن ها بهره ببرید.

8. قارچ های خوراکی می توانند در بهبود سلامت دستگاه گوارش و پیشگیری از حمله میگرنی مؤثر باشند

برخی از بیماری های گوارشی می توانند باعث ایجاد سردرد شوند. سندرم سوء جذب و سندرم روده نشت نماینده که با اسم افزایش نفوذپذیری روده هم شناخته می گردد از جمله این بیماری های گوارشی هستند. مصرف مواد غذایی سرشار از ریبوفلاوین یا ویتامین B2 برای افرادی که به این بیماری ها مبتلا هستند و دچار سردرد ناشی از آن می شوند مفید است. از طرفی دیگر پژوهش ها نشان می دهند که ریبوفلاوین می تواند در پیشگیری از حمله میگرنی مؤثر باشد و حتی ممکن است به کاهش سردردهای میگرنی هم یاری کند.

لبنیات، مغزها، تخم مرغ، کینوآ و قارچ های خوراکی منابعی هستند که می توانند ریبوفلاوین مورد احتیاج بدن را تأمین نمایند.

9. ماست آب رسانی می نماید و سلامت دستگاه گوارش را بهبود می بخشد

بسیاری از افراد مبتلا به میگرن علائم گوارشی مانند یبوست را تجربه می نمایند. کم آبی بدن می تواند سردرد و یبوست را در پی داشته باشد. ماست ساده یک ماده غذایی پروبیوتیک است که علاوه بر بهبود سلامت دستگاه گوارش، منبعی برای آب رسانی به بدن است و می تواند به برطرف شدن هر دو مشکل یاری کند.

البته مصرف لبنیات در برخی افراد باعث تشدید فشار سینوسی و سردرد می گردد. کارشناسان توصیه می نمایند این افراد از ماست های گیاهی مانند ماستی که با بادام یا بادام هندی تهیه می گردد استفاده نمایند.

10. کلم بروکلی می تواند به پیشگیری از میگرن قاعدگی یاری کند

سردرد می تواند به دلیل تغییرات هورمونی ایجاد گردد. بیشتر زنان مبتلا به میگرن در دوران قاعدگی این نوع از سردردها را تجربه می نمایند. پژوهش ها نشان می دهند کاهش سطح استروژن که دقیقاً قبل از آغاز دوران قاعدگی اتفاق می افتد باعث بروز حمله میگرنی در این افراد می گردد.

زنانی که دچار حمله میگرنی در دوران قاعدگی می شوند باید مصرف سبزیجات چلیپایی را افزایش دهند چرا که این سبزیجات تأثیر مثبتی روی سطح استروژن دارند و می توانند برای آن ها مفید باشند.

سبزیجات چلیپایی حاوی ترکیبات فعال هورمونی به نام فیتواستروژن هستند که می توانند در انسان تأثیرات استروژنیک (مشابه استروژن) یا به عکس تأثیرات آنتی استروژنی داشته باشند. تأثیرات آنتی استروژنی برخی از فیتواستروژن ها می تواند با کاهش تأثیرات استروژن در بدن زنان، خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را در آن ها کاهش دهد.

برخی از پژوهش ها نشان می دهند فیتواستروژن ها باعث بهبود تراکم مواد معدنی در استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی ـ عروقی در زنان یائسه می شوند در حالی که قبل از دوران یائسگی انتظار می رود استروژن این تأثیرات را داشته باشد. بعلاوه شواهدی وجود دارد که نشان می دهد فیتواستروژن ها از حملات میگرنی در دوران قاعدگی پیشگیری می نمایند.

کلم بروکلی و کلم بروکسل سبزیجات مفیدی هستند که هر چه بیشتر آن ها را مصرف کنید، از فواید بیشتری بهره مند می شوید.

اسفناج و برگ چغندر سرشار از منیزیم هستند

اسفناج، برگ چغندر و سایر سبزیجات برگ دار منابعی غنی از منیزیم هستند که می توانند در برخی موارد شدت حملات میگرنی را کاهش دهند یا حتی از این حملات پیشگیری نمایند. پژوهش ها نشان می دهند بسیاری از افراد مبتلا به میگرن دچار کمبود منیزیم هستند. بسیاری از این افراد علاوه بر داروهای ضدمیگرن، از مکمل های حاوی منیزیم استفاده می نمایند.

البته مکمل ها نمی توانند جایگزین غذای سالم باشند و طیف وسیعی از مواد غذایی سالم می توانند منیزیم مورد احتیاج هر فرد را تأمین نمایند. از طرفی دیگر رعایت این نکته هم اهمیت دارد که قبل از مصرف هر نوع مکمل باید با پزشک مشورت کنید به ویژه اگر به میگرن یا بیماری دیگری مبتلا هستید.

لوبیای سیاه به پایداری سطح قند خون یاری می نماید

هیپوگلیسمی واکنشی یا کاهش قند خون بعد از غذا با غذایی که مصرف شده است ارتباط دارد و می تواند باعث ایجاد سردرد گردد. اگر مدت کوتاهی بعد از صرف غذا یا با تأخیر در غذا خوردن دچار سردرد می شوید، کارشناسان توصیه می نمایند کربوهیدرات مصرف کنید چرا که باعث پایدار شدن سطح قند خون می گردد.

لوبیای سیاه، کدو حلوایی، دانه کینوآ و سبزیجات ریشه ای حاوی کربوهیدرات هایی هستند که می توانند به پایداری سطح قند خون یاری نمایند. این مواد غذایی شاخص قندخونی پایینی دارند به این معنی که یک وعده رایج از آن ها قند خون را به تدریج و به اندازه کم تا میانه افزایش می دهد. در مقابل، برخی از مواد غذایی مانند برنج سفید و غلات صبحانه فرآوری شده سطح قند خون را سریع تر و بیشتر افزایش می دهند.

جع بندی

برای پیشگیری از حملات میگرن ابتدا ضروری است در خصوص غذاها و عوامل محرک میگرن اطلاعات بیشتری کسب کنید. در مرحله بعد باید در رزیم غذایی خود تغییراتی ایجاد کنید. مواد غذایی که بالاتر معرفی کردیم، به دلیل خواص متعددی که دارند، می توانند مانع حملات میگرن شوند. با گنجاندن این مواد غذایی سالم در رژیم غذایی روزانه خود، زندگی بدون سردرد را تجربه کنید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت وبلاگ پارسی مگ را بخوانید.

منبع: Everydayhealth

منبع: دیجیکالا مگ

به "12 ماده غذایی برای درمان سردرد و حمله میگرنی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 ماده غذایی برای درمان سردرد و حمله میگرنی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید