هزار رنگ راشستان

به گزارش وبلاگ پارسی، فصل برگ ریزان که از راه می رسد، در سنگده جشنواره ای از رنگ در طبیعت برپا می گردد؛ از زرد و نارنجی گرفته تا قرمز و سبز که با خاکستری خاک و آبی آسمان تکمیل می گردد و

هزار رنگ راشستان

نویسنده: فرشته سپهر

راهنمای سفر به جنگل منحصر به فرد سنگده در پاییز

فصل برگ ریزان که از راه می رسد، در سنگده جشنواره ای از رنگ در طبیعت برپا می گردد؛ از زرد و نارنجی گرفته تا قرمز و سبز که با خاکستری خاک و آبی آسمان تکمیل می گردد و جنگل را یک جعبه مداد رنگی می نماید. جنگل منطقه سنگده را خیلی ها به نام راش می شناسند، آن هم به خاطر راش های قطور و بلندش که ارتفاعات سرد منطقه، محل مناسبی برای سبز شدنشان است. این درختان مقاوم 30 میلیون سال از عمرشان می گذرد و خوب در برابر یخچال های طبیعی مقاومت نموده اند. سنگده از توابع دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران است و در 240 کیلومتری تهران واقع شده است. جایی که هم به مقدار کافی چشمه و رودخانه دارد و هم یک عالم درخت که هر ماه از سال رنگی به خود می گیرند. پس اگر می خواهید یک جنگل بکر و منحصر به فرد پاییزی و البته بسیار کهنسال را ببینید، باید راهی دامنه های شمالی البرز شوید. هر چند که در این وقت سال و با خنکی هوا، خطر حیوانات وحشی در این منطقه کم نیست و باید یک روزه در آن چرخید و برگشت.

نکته:

شاید فردا نباشد

در این جنگل بکر و زیبا، هیچ زباله ای قابل بازیافت را رها نکنید. در محوطه جنگل آتش روشن نکنید و اگر قصد دارید کبابی بخورید، منقل را نباید فراموش کنید و در محوطه بدون درخت این کار را انجام دهید. خوردن میوه های پاییزی جنگل مثل ازگیل و ولیک را از دست ندهید ازگیل شور و رب ازگیل هم از سوغاتی های سنگده هستند.

رنگین کمال زمینی

چطور برسیم؟

*خودروی شخصی:

از تهران که از جاده فیروز کوه به سمت شمال حرکت کنید، بعد از حدود 190 کیلومتر و سه ساعت و نیم رانندگی، نرسیده به پل سفید به پمپ بنزین یک جاده فرعی آسفالت منشعب می گردد. در این راستا به یک دو راهی می رسید که در ابتدایش یک تابلو نصب شده که یکی راستا دهمیان و دیگری سنگده را نشان می دهد. به سنگده که رسیدید، بعد از عبور از روستا باید جاده را ادامه دهید تا به جنگل برسید اگر هم از ساری راه افتاده اید، باید به سمت کیاسر بروید، اما قبل از جاده کیاسر به یک دو راهی می رسید که باید سمت راست راستا را انتخاب کنید تا به سد شهید رجایی برسید، بعد از سد، روستای محمدآباد را می بینید و بعد از آن هم به یک چهارراه می رسید که دوباره باید راستا راست را انتخاب کنید تا به فریم برسید. از آنجا به بعد هم تا سنگده راستا مستقیم است.

* وسیله نقلیه عمومی:

اگر از تهران راه افتاده اید باید از راننده بخواهید شما را کنار پمپ بنزین پل سفید پیاده کند. تاکسی های خطی سنگده هم از کنار پمپ بنزین با گرفتن 2 هزار و 500 تومان شما را تا روستا می برند. اگر از آنجا در بست بگیرید با 7 هزار تومان به سنگده می رسید. اگر هم از ساری راه افتاده اید، مینی بوس های سنگده در میدان امام این شهر هستند و با 3 هزار تومان شما را تا روستا می برند.

جنگل پر دیدن

چه می بینیم؟

* پیر شهریار:

بعد از روستای سنگده کمی قبل از جنگل به روستای لَمرز می رسید. بعد از روستا، برج زیبایی را در سمت چپ جاده در میان درختان بلند تپه می بینید که تاریخش به قرن 5 هجری قمری می رسد. این برج به پیر شهریار معروف است و اهالی منطقه آن را به برج لمرز می شناسند.

* رودخانه کسلیان:

جنگل سنگده پر از چشمه و رودخانه است، یکی از آنها رودخانه کسلیان است که مردم منطقه به هفت لول می شناسندش. روی این رودخانه یک پل ساخته شده که 7 لوله از زیر آن، آب رودخانه را منتقل می نماید. احتمالاً به خاطر آن هاست که نام رودخانه هم هفت لول شده است.

* تلارسربند:

وقتی از میان درختان بلند بگذرید و جنگل را طی کنید به چشمه ای می رسید که به تلار سربند معروف است. برخی از مردم سنگده، از همین چشمه آب نوشیدنی شان را تأمین می نمایند، پس آب را آلوده نکنید. آب از پلکان طبقاتی سرازیر شده و در یک حوض سنگی جمع می گردد. نزدیک این حوض سنگی هم یک آلاچیق بزرگ ساخته شده که می توانید آنجا استراحت کنید.

* یخ اودره:

هر چقدر که نقاط مرتفع جنگل و درختان راش را پشت سر بگذارید، هوا سردتر می گردد و به رودخانه ای می رسید که به اَشک اودره یا یخ اودره معروف است. آب این رودخانه چون از چشمه های ارتفاعات تأمین می گردد، خیلی سرد است. نکته جالب اینجاست که چون در این بخش جنگل هوا سردتر است، . برگ برخی درختان روی زمین ریخته و زمین رنگارنگ شده.

منبع:سرزمین من ماهنامه ایرانشناسی، مهر 91.

منبع: راسخون

به "هزار رنگ راشستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هزار رنگ راشستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید