طرز تهیه قطاب یزدی در فر با طعم اصیل و سنتی

به گزارش وبلاگ پارسی، قطاب یزدی شیرینی خوشمزه ای است که کمتر کسی به طعم اصیل و سنتی آن نه می گوید. ریشه این شیرینی خوشمزه را هم مانند کیک یزدی باید در کوچه پس کوچه های شهر یزد جست. قطاب در کنار لوز نارگیل و نان سوروک از خوشمزه ترین شیرینی های یزدی محسوب می گردد که می توانید آن را برای عزیزان تان سوغات بیاورید. شما در این مطلب می توانید طرز تهیه قطاب یزدی در فر را بخوانید تا این شیرینی را با آن عطر مطبوع، طعم اصیل و سنتی اش در منزل درست کنید.

طرز تهیه قطاب یزدی در فر با طعم اصیل و سنتی

مواد لازم برای تهیه قطاب یزدی در فر

  • آرد قنادی یک و نیم لیوان
  • زرده تخم مرغ یک عدد
  • ماست شیرین نصف لیوان
  • کره ذوب شده یک چهارم لیوان
  • پودرقند یک قاشق غذاخوری
  • بیکینگ پودر نصف قاشق چای خوری

مواد لازم برای مواد میانی قطاب یزدی

  • گردو نصف لیوان
  • بادام نصف لیوان
  • شکر سه قاشق غذاخوری
  • گلاب یک الی دو قاشق غذاخوری
  • پودر هل یک قاشق چای خوری
  • پودر دارچین یک قاشق مربا خوری

طرز تهیه قطاب یزدی در فر

1. مواد را مخلوط کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه قطاب یزدی باید مواد را آماده کنید تا به دمای محیط برسند. کره ذوب شده را به همراه زرده تخم مرغ، بیکینگ پودر، ماست و پودرقند داخل یک کاسه مناسب بریزید و با یاری لیسک آن ها را خوب با یکدیگر مخلوط کنید. بعد از یک دست شدن مواد به سراغ مرحله بعد بروید. به یاد داشته باشید در تهیه شیرینی قطاب باید از ماست شیرین و کم چرب بهره ببرید.

2. آرد را به مواد اضافه کنید

در دومین مرحله از طرز تهیه قطاب یزدی در فر باید آرد را اضافه کنید اما قبل از اضافه کردن، آن را حتما دو تا سه بار الک کنید. با این کار حباب های اضافه آن گرفته می گردد. آرد را کم کم به مواد اضافه و هم بزنید تا خمیر نرم و لطیفی به دست بیاید. در این مرحله دقت داشته باشید که میزان اضافه کردن آرد با توجه به نوع آرد، کوچکی و بزرگی زرده و غلظت ماست می تواند کمی متفاوت باشد. از دیگر شیرینی های مخصوص یزد می توان به کیک یزدی اشاره داشت که هواداران خود را دارد.

3. به خمیر شیرینی استراحت دهید

در سومین مرحله از طرز تهیه قطاب یزدی در فر نوبت به خمیر شیرینی می رسد که باید آن را کم کم در ظرف جمع کنید. از آن جا که این شیرینی اصیل و سنتی با کره درست شده است احتیاجی به ورز دادن ندارد. خمیر را از کناره های ظرف جمع نموده و به شکل یک توپ در بیاورید و روی ظرف را با سلفون یا پلاستیک فریزر بپوشانید تا برای یک ساعت در دمای اتاق یا یخچال استراحت کند.

4. مواد میانی قطاب را آماده کنید

در چهارمین مرحله از طرز تهیه قطاب یزدی در فر باید مواد میانی آن را آماده کنید پس تا خمیر استراحت می نماید مواد را آماده کنید. با یاری غذاساز یا میکسر گردو، بادام، شکر، هل و دارچین را پودر کنید و داخل کاسه بریزید. در ادامه یک قاشق گلاب را به آن اضافه نموده و به آرامی با پشت قاشق غذاخوری به آن ضربه بزنید. دقت داشته باشید که مواد میانی تان باید حالت خمیری به خود بگیرد تا راحت بتوانید با دستانتان آن را گلوله کنید.

5. خمیر شیرینی را قالب بزنید

در پنجمین مرحله از طرز تهیه قطاب یزدی در فر باید خمیر را روی سطح کار گذاشته و با یاری وردنه آن را پهن کنید. حال با یاری لیوان یا کاتر آن را قالب بزنید. حال از مواد میانی قطاب میزان یک فندق در دستان خود گلوله نموده و وسط خمیر قرار دهید. لبه های خمیر را به یکدیگر بچسبانید و اطراف اضافه آن را بگیرید. شما می توانید آن را به شکل سنتی خود یعنی گرد یا حالت نیم دایره جمع کنید.

6. قطاب ها را داخل فر بگذارید

در ششمین و آخرین مرحله از طرز تهیه قطاب یزدی در فر باید سینی فر را با کاغذ روغنی بپوشانید و قطاب ها را داخل آن با فاصله از هم بچینید. فر را از قبل با دمای 180 درجه سانتی گراد گرم کنید. در نهایت آن را برای 20 دقیقه در فر بگذارید تا پخته گردد. در نهایت بعد از خنک شدن کامل قطاب های یزدی، آن ها را از سینی فر جدا و داخل پودرقند بغلتانید. آن ها را داخل ظرف مورد نظر بچینید و با پودر پسته تزئین کنید.

نکات تکمیلی پخت قطاب یزدی در فر

قطاب که از اصیل ترین شیرینی های ایرانی محسوب می گردد با توجه به دستور پخت آسان ش برای پذیرایی در روزهای عید بسیار مناسب است. حال که با دستور تهیه آن در بالا آشنا شدید احتیاج است نکات گفته شده را هم در ادامه بخوانید تا تجربه ای لذت بخش از این آشپزی داشته باشید.

دستور تهیه قطاب یزدی بدون فر

استفاده از فر تنها راه تهیه قطاب یزدی نیست چرا که شما به راحتی آن ها را می توانید سرخ کنید. برای طرز تهیه قطاب یزدی بدون فر ابتدا داخل یک تابه یا قابلمه گود به میزان کافی روغن بریزید. سپس با داغ شدن روغن، سه تا چهار عدد قطاب داخل روغن بیاندازید و آن ها را سرخ کنید. دقت کنید که روغن روی قطاب ها را کامل بپوشاند تا هر دو طرف شان خوب سرخ گردد. هنگام سرخ کردن قطاب ها دقت داشته باشید که قطاب ها زیاد در روغن نمانند که بوی سوختگی بگیرند. از سویی دیگر هنگام سرخ کردن نباید به یکدیگر برخورد داشته باشند که به یکدیگر بچسبند.

استفاده از گلاب در تهیه قطاب یزدی

در طرز تهیه قطاب یزدی باید به میزان لازم گلاب را به کار برد چراکه استفاده زیادی از گلاب منجر به تبخیر آن و ترک خوردن قطاب ها به هنگام پخت می گردد. از دیگر شیرینی های یزدی که برای پذیرایی عید می توانید آن را درست پرست کنید شیرینی پنجره ای است که بسیار هم هوادار دارد.

خمیر قطاب یزدی

میزان آرد استفاده شده در تهیه قطاب یزدی بستگی به نوع آرد، کیفیت و قدرت جذب آن دارد. شما گاهی در تهیه خمیر مجبور هستید بیشتر آرد بریزید. در تهیه خمیر این شیرینی خوشمزه مراقب باشید که بیش از حد مجاز آرد اضافه نکنید که منجر به خشکی و سفتی قطاب ها خواهد شد. اگر از میزان گفته شده کمتر بهره ببرید قطاب ها نه تنها پف نخواهند کرد بلکه هنگام سرخ شدن، سوراخ هم خواهند شد. نکته دیگر که در تهیه خمیر قطاب باید به آن توجه داشته باشید زیاد ورز ندادن خمیر است چراکه به روغن می افتد و از کیفیت آن کم می گردد. از درست کردن شیرینی نارگیلی برای روزهای عید غافل نشوید.

منبع: کتاب کاله

به "طرز تهیه قطاب یزدی در فر با طعم اصیل و سنتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه قطاب یزدی در فر با طعم اصیل و سنتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید