علت نشت مایعات خودرو چیست؟

به گزارش وبلاگ پارسی، یکی از مسائل جدی که مالکان خودروهای مختلف ممکن است هرلحظه با آن روبرو شوند، نشت مایعات خودرو است. این معضل که از گذشته تا امروز وجود داشته، دلایل مختلفی می تواند داشته باشد، اما یکی از اصلی ترین چالش هایی که با این معضل برای مالک خودرو ایجاد می گردد، آلودگی محل پارک خودرو است زیرا ممکن است تمیز کردن محل این آلودگی کار بسیار سختی باشد و چنین مسئله ای در آپارتمان های امروزی و پارکینگ های مشترک جدی تر نیز خواهد بود. بنابراین همه مالکان، به مجرد ایجاد چنین مسئله ای در صدد برطرف آن برمی آیند.

علت نشت مایعات خودرو چیست؟

در اینجا قصد داریم دلایل اصلی نشت مایعات خودرو را برای شما بازگو کنیم تا در صورت بروز چنین مسئله ای، برطرف آن برایتان ساده و آسان باشد.

علائم مهم در تشخیص نوع مایع نشت پیدا نموده

در ابتدا باید به این موضوع اشاره نمود، که به معینات مایع نشت پیدا نموده دقت داشته باشد. این مورد به شما یاری می نماید تا ماهیت مایع را تشخیص دهید و درنتیجه، علت نشت را بهتر پیدا کنید.

مواردی که باید هنگام نشت مایعات خودرو به آن ها دقت گردد، عبارتند از:

  • رنگ مایع و تیرگی و روشنی آن
  • بوی مایع
  • غلظت یا رقیق بودن مایع
  • چرب بودن یا نبودن مایع
  • شفافیت یا کدر بودن آن
  • محل نشت مایع

دقت به این موارد می تواند به شما یاری کند تا دریابید که مایع نشت یافته از خودرو چه ماهیتی دارد. تشخیص ماهیت مایع نیز منبع نشت را آشکار نموده و در پی آن علت نشت مایع از خودرو نیز معین می گردد.

در خصوص محل نشت، باید به محل پارک و محلی که مایع ریخته شده دقت کنید تا متوجع شوید مایع از جلو، عقب یا کناره ها ریخته است. این مورد نیز به تشخیص عامل نشت مایعات خودرو یاری فراوانی می نماید.

8 علت مهم برای نشت مایعات خودرو

1 - نشت آب رادیاتور

این نشتی معمولاً در پی یک تصادف و وارد آمدن ضربه به بدنه رادیاتور اتفاق می افتد. اگر نشتی آب رادیاتور در اثر تصادف باشد، معمولاً بلافاصله پس از وارد آمدن ضربه شاهد این مشکل خواهید بود.

آب رادیاتور چرب نیست، شفاف است ولی بی رنگ نیست. آب رادیاتور یا همان مایع خنک کننده موتور، به رنگ سبز، سبز مایل به آبی یا سبز مایل به زرد است و بوی شیرینی دارد. اگر متوجه شدید آب رادیاتور شما درحال کم شدن است، سریعتر به تعمیرگاه مراجعه کنید.

نشت آب رادایاتور یکی از دلایل مهم نشت مایعات خودرو است و در صورت شناسایی به موقع به راحتی قابل برطرف است.

2 - نشت روغن موتور

نشت روغن موتور یکی از شایع ترین مسائل در انواع سواری ها است. این مورد را معمولاً می توان از محل نشت تشخیص داد. اگر روغن در زیر موتور خودرو دیده شد، می توان نسبت به اینکه روغن موتور نشتی دارد اطمینان بیشتری حاصل کرد. بعلاوه، روغن موتور معمولاً بوی روغن خوراکی می دهد.

رنگ روغن موتور نیز معمولاً قهوه ای روشن یا سیاه است که بستگی به زمان تعویض روغن دارد. روغن موتور تازه تعویض شده به رنگ قهوه ای روشن است و روغن موتور کهنه به سیاهی می زند. اگر اطمینان پیدا کردید که مایع نشت یافته روغن موتور است، می توانید سطح روغن موتور را به وسیله گیج تشخیص آنالیز کنید.

در صورتی که کاهش سطح روغن موتور جدی بود، سریعتر به تعمیرکار مراجعه نمایید. مسائل موجود در واشر سرسیلندر، فیلتر روغن، مخزن روغن و تسمه تایم می تواند باعث نشت روغن موتور گردد.

3 - نشت روغن گیربکس

روغن گیربکس قرمز رنگ (طیف صورتی تا قهوه ای) است. این برترین نشانه برای تشخیص این نوع نشتی و تمیز دادن آن از روغن موتور محسوب می گردد. البته اگر بدانید محل جعبه دنده در زیر کاپوت کجاست، از محل نشتی زیر ماشین نیز می توانید تشخیص دهید.

نقص درزگیرهای گیربکس یا همان کاسه نمد های جعبه دنده می تواند عامل این نشتی باشد. ضمن اینکه این معضل را در گیربکس های اتوماتیک بیشتر شاهد هستیم.

4 - نشت روغن ترمز

یکی دیگر از دلایل نشت مایعات خودرو، نشت روغن ترمز است. روغن ترمز به رنگ زرد یا آبی روشن است که بستگی به برند روغن دارد. ضمن اینکه غلظت آن کمتر از روغن موتور یا گیربکس است و نسبت به آن ها شفاف است.

نشتی روغن ترمز معمولاً از سیلندر یا لوله های روغن ترمز و واشرهای سیستم ترمز اتفاق می افتد. نشت روغن ترمز گاهی هم مربوط به کیفیت روغن بستگی دارد. درصورتی که روغن ترمز استانداردهای لازم را نداشته باشد، احتمال نشت آن بیشتر است.

رانندگی با خودرویی که نشت روغن ترمز دارد، می تواند خطرات جدی داشته باشد. پس اگر با چنین مسئله ای روبه رو بودید، سریع به تعمیرگاه مراجعه کنید.

5 - نشت روغن هیدرولیک فرمان

رنگ روغن هیدرولیک قهوه ای نسبتاً تیره یا قهوه ای مایل به قرمز است و بوی نفت یا مارشمالوی سوخته می دهد. اگر نشتی روغن هیدرولیک فرمان داشته باشید، احتمالاً متوجه خشک تر شدن فرمان خودروی خود خواهید شد.

روغن هیدرولیک فرمان به ندرت دچار نشتی می گردد، اما تشخیص آن نیز کار راحتی است. معمولاً این نشتی آثاری روی چرخ خودرو و جعبه فرمان برجای می گذارد.

6 - نشت بنزین

بوی بنزین آن قدر واضح است که درصورت وجود چنین نشتی ، به راحتی قابل تشخیص است. معمولاً درصورت نشت بنزین، حتی درون کابین نیز بوی آن به مشام می رسد.

رنگ بنزین نیز شفاف و روشن است و غلظت ندارد. البته اگر از مکمل بنزین استفاده می کنید، ممکن است رنگ آن متفاوت گردد، اما مکمل ها در بوی تند بنزین تاثیری ندارند.

از دلایل نشت بنزین می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پر بودن باک بیش از حد ظرفیت آن
  • خرابی انژکتورها
  • سوراخ شدن باک خودرو
  • سوراخ شدن یا پارگی شلنگ ها یا لوله های انتقال سوخت

نشت بنزین یکی از حساس ترین دلایل نشت مایعات در خودرو است و می تواند تحت تاثیر عوامل خطرناکی اتفاق افتد. بنابراین باید نسبت آن بسیار حساس باشید.

7 - نشت آب

نشت آب در خودرو معمولاً در اثر ایجاد مشکل و نقص در سیستم تهویه مطبوع است. این نشتی در تابستان بسیار عادی و معمول است و هیچ خطری را هشدار نمی دهد. تشخیص آب نشت یافته از خودرو نیز تخصص یا تبحر خاصی احتیاج ندارد.

8 - نشت شیشه شوی

شیشه شوی معمولاً لغزنده و چرب نیست، غلظت ندارد، شفاف و رنگی است. رنگ شیشه شوی نیز بستگی به برند مورد استفاده در مخزن شیشه شوی دارد. نشتی شیشه شوی معمولاً در زیر شیشه های جلو دیده می گردد.

جمع بندی

دقت داشته باشید که در صورت مشاهده نشت هر یک از مایعات خودرو آن را جدی بگیرید. بسیاری از این مایعات، چه در بین خنک کننده ها باشند و چه در بین روانکارها، برای فعالیت اجزای فنی خودرو حیاتی هستند.

برای مثال نشت روغن موتور و گیربکس، می تواند منجر به کاهش سطح روغن آن ها و ایجاد سایش و مسائل جدی در موتور و گیربکس گردد. بعلاوه کاهش ضد یخ یا آب رادیاتور نیز می تواند منجر به جوش آوردن موتور و آسیب به واشر سرسیلندر گردد.

به علاوه اینکه نشت مایعات خودرو خود می تواند علامت نقص یا مشکل در قطعه دیگری باشد. بنابراین باید نسبت به همه این علائم و عوامل دقت ویژه داشت.

در سرانجام امیدواریم که این مطلب برایتان مفید بوده باشد و توانسته باشد دلایل مهم نشت مایعات خودرو را برایتان شرح دهد. نظر شما در این باره چیست؟ شما چه تجربه ای از نشت مایعات مختلف در خودروی خود دارید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "علت نشت مایعات خودرو چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت نشت مایعات خودرو چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید