خبرنگاران ها را نبندید؛ بیخیال دریا شوید ، هرمزگان هم امسال میزبان مسافران نیست

به گزارش وبلاگ پارسی، این روزها زمان خوبی برای گردش و تفریح در سواحل خلیج فارس و جزیره های زیبای هرمزگان نیست؛ مردم ایران تا اطلاع ثانوی بیخیال دریا و شرجی شوید.

خبرنگاران ها را نبندید؛ بیخیال دریا شوید ، هرمزگان هم امسال میزبان مسافران نیست

حضور تعداد زیادی مسافر در هرمزگان از نقاط مختلف کشور بعد از اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در یک هفته اول این بیماری از یک سو و کنترل نشدن مبادی ورودی و خروجی از سوی دیگر نگرانی ها درباره افزایش احتمال شیوع کرونا در استان را افزایش داد.

هرچند هرمزگانی ها از دیرباز به مهمان نوازی و خونگرمی معروف هستند و هرساله مردم این استان پذیرای توریستان، خویشان و مهمانانی از سایر استان ها بوده و به قول معروف هرکسی وارد بندر شود خاکش دامن گیر است و تا مدت ها بیخیال شهر و دیارش می شود،اما واقعیت این است که با شرایط شیوع این بیماری خطرناک، سفرکردن چه سفرهای درون استانی وچه برون استانی به ویژه سلامتی افراد را به خطر می اندازد.

اما با اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه ها از قول وزیر بهداشت تا پایان سال، شاید برخی بخواهند از فرصت پیش آمده برای دور شدن از خانه نشینی و اخبار ریز و درشت کرونا به سفر بروند؛ درحالی که این روزها با شیوع ویروس کرونا در تمامی کشور زمان خوبی برای گردش و تفریح در فصل بهاری هرمزگان نیست.

از سوی دیگر با افزایش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا و شیوع این بیماری در کنار پویشی مردمی (کمپین) با محتوای ما مردم جزیره قشم، کیش و بندرعباس جهت کنترل ویروس کرونا، خواهان کنترل و محدودیت تردد مهمانان به استان هرمزگان هستیم؛ مسوولان این استان جدی تر اما بر این مساله تاکید دارند.

مسافرت نکنید تا دامنه آلودگی کاهش یابد

مسوولان این استان در چند روز اخیر به طور مرتب توصیه و خواهش به سفر نرفتن و خانه نشینی دارند؛ اهمیت این مساله به قدری جدی است که استاندار هرمزگان پذیرش توریست و ارائه خدمات به توریستان را تا اطلاع ثانوی را ممنوع اعلام است.

فریدون همتی روز پنجشنبه درنشست ستاد استانی مدیریت بیماری کرونا از مردم خواست برای حفظ سلامت خود و دیگران از انجام سفرهای درون وبرون استانی غیرضروری به طور جدی پرهیز کنند.

استاندار هرمزگان گفت: از مردم این استان می خواهیم تا به استان هایی که این ویروس در آنها آلودگی بیشتری دارد، مسافرت نکنند تا دامنه آلودگی این ویروس کاهش پیدا کند.

همتی البته اظهار امیدواری کرد که با همکاری، همدلی و رعایت تمامی مراقبت های بهداشتی این ویروس را شکست می دهیم.

در منزل بمانید

رییس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز چهارشنبه شب در زمان اعلام آخرین شرایط بیماری کرونا در این استان به مردم توصیه کرد: سفرهای نوروزی نزدیک است و خریدهای نوروزی در راه است اما خواهش می کنم از عید و سفرهای غیرضروری در استان و کشور بپرهیزید.

حسین فرشیدی امن ترین مکان را برای سکونت را منزل شخصی افراد دانست و ابرازداشت: اگر افرادی که علامت این ویروس را نداشته باشند اما اگر از نظر کارشناسان بهداشتی مبتلا به کووید 19 شناخته شده اند این افراد در منزل نیز با رعایت بهداشت فردی می توانند باشند.

وی ادامه داد: این را درنظر بگیرید که با هر تماسی و هر فردی که به نظر ما سالم است ممکن است این بیماری منتقل شود، زیرا 80 درصد مواردی که کووید 19 دارند علامت ندارند.

فرشیدی به بیان اینکه همه بیماران مبتلا شده یا به استان های آلوده سفر کرده اند و یا با مبتلایان در تماس بوده اند، گفت: حفظ مراقبت های بهداشتی اولیه و تردد نکردن بدون ضرورت در سطح استان بسیاری جدی است.

این مسوول البته هشدار داد: به دلیل اینکه مراکز بیمارستانی آلوده ترین مراکز به کووید 19 هستند، مردم تا جایی که ممکن است به بیمارستان ها مراجعه نکنند.

سفر نکردن مهمترین توصیه

ویروس کرونا برای چند گروه محدود (افراد پیر و سالخورده، افرادی که بیماری زمینه ای خاصی مانند فشار خون و دیابت دارند، بیماران مبتلا به بیماری های تنفسی و ریوی مانند آسم، کسانی که به هردلیلی سیستم ایمنی بدن شان دچار نقص است؛ یا داروهای سرکوب کننده ایمنی دریافت می کنند و بیماران خاص) خطرناک است؛ بنابراین سفر نکردن این دسته از افراد و یا در تماس نبودن آنها با سایر افراد بسیار جدی است.

سفر نکردن مهمترین توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کروناست؛ پس با توجه به درپیش بودن ایام نوروز برای اینکه کرونا در روزهای آینده به سفر خود در استان های کشور ادامه ندهد و این همسفر در مقصد جا گذاشته شود، برای حفظ سلامتی خود و دیگران سفرنکردن و درخانه ماندن را بیش از هر زمان دیگری جدی بگیریم.

وزارت بهداشت 30 بهمن ماه ابتلای دو شهروند قمی به ویروس کرونا را تایید کرد و اکنون به صورت روزانه آمار مبتلایان جدید را اعلام می کند؛ تا به امروز استان های قم، گیلان، اردبیل، مازندران، خراسان رضوی، تهران، البرز، اصفهان، همدان، مرکزی، هرمزگان، یزد، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه، لرستان، فارس، سمنان و کهگیلویه و بویراحمد مهم ترین استان های درگیر این بیماری هستند.

براساس گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت؛ از 30 بهمن تا امروز 15 اسفندماه و بر اساس نتایج آزمایشگاهی، ابتلای قطعی 3513 نفر به کووید19 در ایران تایید شد.

براساس این گزارش، تا امروز 107 نفر بر اثر ابتلا به کووید19 جان خود را از دست دادند و بیشترین موارد ابتلا به این ویروس استان های تهران، گیلان، قم، اصفهان و مرکزی بوده اند.

اما آمار نهایی مبتلایان به این بیماری در هرمزگان تا شامگاه پنجشنبه 17 نفر است؛ 292 نفر از 416 بیماری که از نخستین روز بستری به عنوان موارد مشکوک به کووید 19 در سطح بیمارستان های استان بستری بودند، مرخص شدند.

درحال حاضر در سطح استان هرمزگان حدود 95 مورد بستری هستند که سه نفر آنها بدحال هستند و یک نفر زیردستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفته است.

از زمان شیوع بیماری کووید 19 در کشور و برای نخستین بار در استان هرمزگان 2 نفر از مبتلایان جان خود را از دست داده اند.

دلیل ابتلا مبتلایان که میانگین سن آنها بالای 60 سال است، به دلیل سفر و تماس با بیماران خارج از استان ذکر شده است.

منبع: چمدان

به "خبرنگاران ها را نبندید؛ بیخیال دریا شوید ، هرمزگان هم امسال میزبان مسافران نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ها را نبندید؛ بیخیال دریا شوید ، هرمزگان هم امسال میزبان مسافران نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید