بازداشت 72 نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام

به گزارش وبلاگ پارسی، نیرو های امنیتی ترکیه بیش از هفتاد نفر را به اتهام ارتباط با عاملان کودتای نافرجام چهار سال پیش بازداشت کردند.

بازداشت 72 نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ پارسی، سیاست آنکارا در بازداشت مخالفان و پاکسازی نهاد ها و سازمان های دولتی از اعضا و وابستگان جنبش فتح الله گولن واعظ و اپوزیسیون آمریکانشین دولت ترکیه علی رغم شیوه گسترده ویروس کووید19 در این کشور، از سر گرفته شد.

به نوشته خبرگزاری آناتولی دادستانی کل آنکارا امروز (سه شنبه) برای صد و هجده نفر از مظنونان به همکاری با سازمان گولن و دست داشتن در کودتای نافرجام پانزدهم جولای 2016 حکم بازداشت صادر کرد که نیرو های امنیتی تا کنون 72 نفر از آن ها را بازداشت کردند.

این افراد که شامل نود و هشت نظامی فعلی نیرو های مسلح ترکیه نیز می شود، به استفاده از نرم افزار بای لاک - برنامه مورد استفاده عوامل گولن در شب کودتا - متهم شده اند. مقامات ترکیه می گویند عوامل کودتای سال قبل پس از آنکه گروه های ارتباطی آن ها در شبکه اجتماعی واتس آپ لو رفته بود، از نرم افزار بای لاک برای هماهنگی استفاده کردند.

عملیات امروز نیرو های امنیتی ترکیه که به صورت همزمان در 35 استان انجام گرفت، بعد از مدتی توقف به دلیل شیوع ویروس کرونا در این کشور از سر گرفته شده است.

بر اساس آمار های اعلامی تا کنون بیش از 164 هزار نفر در ترکیه به این بیماری مبتلا شده و حدود 4500 نفر نیز بر اثر آن جان خود را از دست داده اند.

آنکارا سازمان گولن را - که اعضای آن به صورت مویرگی در بیشتر نهاد ها و سازمان های دولتی ترکیه نفوذ کرده بودند - تروریستی و عامل کودتای نافرجام 15 جولای 2016 می داند و از آمریکا خواسته که او را به ترکیه بازگرداند.

در جریان این کودتا که توسط تعداد زیادی از نظامیان ترکیه و با توسل به ادوات ارتش مانند تانک، جنگنده و بالگرد انجام شد، حدود 250 نفر کشته و بیش از دو هزار نفر زخمی شدند.

دولت ترکیه از زمان وقوع کودتای نافرجام تا کنون، ضمن اعمال حالت فوق العاده در ترکیه (که یک سال پیش منقضی شد) بیش از 80 هزار نفر را بازداشت و حدود 170 هزار نفر را از مشاغل دولتی اخراج کرده است. این بازداشت ها و اخراج ها هنوز هم ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "بازداشت 72 نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازداشت 72 نفر در ترکیه به اتهام ارتباط با کودتای نافرجام"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید