ارزیابی اعماق اقیانوس با فناوری لیدار

به گزارش وبلاگ پارسی، محققان در جریان یک تحقیق با استفاده از فناوری لیدار پیروز شدند تا عمقی سه برابر بیش از گذشته به ارزیابی اعماق اقیانوس بپردازند.

ارزیابی اعماق اقیانوس با فناوری لیدار

فناوری لیدار که معمولا در ربات ها یا خودرو های خودران دیده می گردد، با اشعه لیزر کار می نماید. با استفاده از این فناوری، نه تنها می توان به وجود اشیا پی برد، بلکه می توان فاصله آنها را از کاربر نیز معین کرد.

اکنون گروهی از محققان آزمایشگاه علوم اقیانوس Bigelow با همکاری محققان دانشگاه اولد دامینیون (ODU) آمریکا، از این فناوری برای گردآوری داده در خصوص نوعی جلبک به نام کوکولیتوفور (Coccolithophores) استفاده کرداند. فناوری لیدار با تاباندن لیزر به کف اقیانوس و آنالیز نور بازتاب داده شده، فاصله را با مقصد اندازه می گیرد و با استفاده از آن می توان در خصوص پدیده هایی همچون رشد جلبک های دریایی، تحقیقات جدی تری انجام داد.

آنها با یاری فناوری لیدار توانستند به وجود این جلبک و میزان آن پی ببرند. فناوری لیدار به این محققان یاری کرد تا عمقی سه برابر بیش از عمق ارزیابی شده را با تصاویر ماهواره ای مورد آنالیز قرار دهند.

محققان امیدوارند فناوری لیدار در نهایت امکان جمع آوری سریع تر و ساده تر داده های مربوط به اقیانوس را بدون احتیاج به متوقف کردن کشتی ها برای جمع آوری نمونه فراهم کند.

بارنی بالچ که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: داشتن ابزاری که امکان آنالیز عمق بیشتری از اقیانوس را فراهم می کند، مانند داشتن چشم های جدید است.

این پژوهش، در مجله Applied Optics منتشر شده است.،ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "ارزیابی اعماق اقیانوس با فناوری لیدار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزیابی اعماق اقیانوس با فناوری لیدار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید