چگونه اشتهای خود را کنترل کنیم ؟

به گزارش وبلاگ پارسی، دو عامل مهم احساس گرسنگی ،اُفت قند خون و خالی ماندن معده است،با توجه به اینکه یکی از علل مهم شکست رژیم های غذایی، احساس گرسنگی شدید است که فرد را ناگزیر ازخوردن می نماید، در این مقاله برآنیم که به شیوه های کنترل اشتها در رژیم های غذایی بپردازیم .

چگونه اشتهای خود را کنترل کنیم ؟

چگونه اشتهای خود را کنترل کنیم ؟

نویسنده : دکتر مجید اسدزاده

دو عامل مهم احساس گرسنگی ،اُفت قند خون و خالی ماندن معده است،با توجه به اینکه یکی از علل مهم شکست رژیم های غذایی، احساس گرسنگی شدید است که فرد را ناگزیر ازخوردن می نماید، در این مقاله برآنیم که به شیوه های کنترل اشتها در رژیم های غذایی بپردازیم .

اشتهای انسان، علاوه بر دو عامل فوق ،که البته علل اصلی می باشند،به مؤلفه های دیگری هم بستگی دارد،ازجمله ژنتیک، عادت، سن واختلالات هورمونی .

دیده می شود که به طور ارثی،در برخی خانواده ها، اشتها به غذا بیشتر است و فرد میل درونی بیشتری برای خوردن دارد تا جایی که همواره بیش از احتیاج سوخت و ساز بدن خود می خورد.از طرفی، نقش عادات غذایی هم در اشتها، بسیار پررنگ است. گاهی در برخی افراد خوردن ویااستفاده زیاد از تنقلات پرکالری و مضر، جنبه تفریح پیدا نموده و شیوه ای تجملی از زندگی شده است و گاهی خوردن، روشی(البته نادرست)در برخورد با استرس ها است و در مواقعی فرد اوقات فراغت خود را با خوردن پر می نماید و یا با آن به رنگامیزی تصنعی لحظات بی کاری خود می پردازدو جدای از دلیل آن، مشکل اینجاست که همه این عوامل باعث شکل گیری عادت غذایی بد پرخوردن می شود و در مان آن احتیاج به یک برخورد روان شناختی و مشاوره ای دارد تا فرهنگ غذایی فرد اصلاح شود.

سن:ازعوامل دیگری که در شدت اشتها مؤثر است، سن می باشد که معمولاً در سنین کودکی و نوجوانی به طور طبیعی اشتهای فرد بیشتراست و با افزایش سن کنترل اشتها برای فرد راحت تر می شود .

مسائل هورمونی :بسیاری از بیماری ها که با تغییرات هورمونی در بدن همراهند، اشتها را تحت تاثیر قرار می دهند که این تغییرات هورمونی،گاهی اولیه و گاهی ثانویه(بیماری های همراه یا داروها)هستند، البته در برخی موارد، تغییرات هورمونی بدون واسطه اشتها،و ازطریق اختلال در سیستم سوخت و ساز باعث چاقی می شوند که احتیاج به مداخله پزشکی مناسب دارند.

توصیه هایی عملی جهت کنترل اشتها

1ـ جلوگیری از ضعف افت قند خون در افراد مختلف،علائم متفاوتی دارند که همه آن ها را تحت اسم ضعف آنالیز می کنیم ، علائمی مانند احساس گرسنگی ، سردرد، عصبی شدن،تحریک پذیری، لرزش ، خستگی زودرس و دل درد،درگرسنگی ها دیده می شود .

درصورت افت قند خون(علائم بالا) می توانید از موادی مانند :2-1عدد خرما/2عدد انجیر خشک/5عدد توت خشک /یک عدد بیسکوئیت سبوس دار بهره ببرید.

گاهی افت فشارخون،دلیل احساس ضعف شماست که ایجاد علائمی مانند احساس افتادن،خستگی زودرس،و کاهش توانایی در کار،خواب آلودگی در این حالات می توانید از 4-3عدد بیسکوئیت ترد یا چند دانه مغزهای گیاهی شور بهره ببرید.

اگرخالی بودن معده باعث ایجاد احساس ضعف و گرسنگی کند می توانید از میوه یا کاهو یا کمی نان جو بهره ببرید.

2ـ افزایش فیبرغذا:مصرف مواد غذایی حاوی فیبرهای غیرقابل حل شدن، منافع زیادی برایتان دارد از جمله:کاهش سطح کلسترول و LDLخون، یاری به کنترل بهتر قند خون،حرکت بهتر مواد غذایی در روده و پیشگیری از یبوست ،افزایش دریافت ویتامین ها،املاح و آب از جدار روده ها، بهبود شرایط پوست و ایجاد شادابی و طراوت، کاهش خطر سرطان های گوارشی و...

یکی از منافع افزایش فیبرها در رژیم غذایی، تحمل بهتر رژیم های کنترل شده است(مهار اشتها)

3ـ کاهش مصرف ترشیجات: این مواد با افزایش اسید معده و هضم سریع تر مواد غذایی باعث تسریع حالت گرسنگی، بعد از یک وعده غذایی می شوند .

4ـ ایجاد محیط تغذیه ای مناسب: اگر در اطراف شما، مواد غذایی چون: شکلات ،کاکائو، شیرینیجات، نوشابه های گازدار، تنقلات پرکالری ، مایونزو..باشد، هر بار که چشم شما به آن ها می افتد، پیامهایی به مغزتان فرستاده می شود و برای لحظاتی، افکار منفی در خصوص رژیم سراغتان می آید و برای خوردن این مواد غذایی وسوسه می شوید، پس همین الان دست به کار شوید و مواد غذایی مضر برای رژیم غذایی تان را از محیط پیرامون خود دور کنید.

5ـ خود را سرگرم کنید: مطمئن باشید اگر در خانه یا محل کار خود ، زمان فراغت برنامه ریزی نشده زیادی داشته باشید، این افکار به فکر شما هجوم می آورند تا با خوردن وقت خود را پُرکنید .پس هروقت احساس گرسنگی می کنید خود را سرگرم کاری کنید و برای صرف وعده های غذایی خود و حتی میان وعده های خود،برنامه ریزی دقیق داشته باشید، مگر در مواردِ احساس ضعف که نحوه برخورد علمی با آن،درسطورقبل شرح داده شد.

وقتی فضای فیزیکی خود را اصلاح کردید، به فکر تغییر فضای فکری خود هم باشید مثل مطالعه مطالب مورد علاقه تان ،جدول حل کردن، نرمش، بازی با بچه ها، تماشای فیلم . مطمئن باشید وقتی خود را وارد یک فضای فکری تازه کنید، واکنش های طبیعی بدنتان هم تغییرمی نماید.با تکنیک تغییرفضای فکری نه تنها اشتهای کاذب خود را کنترل می کنید.بلکه می توانید غم و غصه ها و حتی دردهای بدنی خود را هم کم رنگ کنید. یادتان باشد،بدن انسان، تحت کنترل فکر اوست،اتفاقاتی را که دوست ندارید بروز کند(بعد از دوری منطقی از آن ها)،اصلاً به آن ها فکرنکنید،درموردشان حرف نزنید، رفتار خود را تغییر دهید، دراین صورت خواهیددید که چگونه فرهنگ شما تغییرمی نماید، شخصیت دیگری می شوید...و منتظر معجزه لاغری باشید.

منبع:نشریه راه کمال ،شماره 33

منبع: راسخون

به "چگونه اشتهای خود را کنترل کنیم ؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه اشتهای خود را کنترل کنیم ؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید