فعالیت 34 خانه محیط زیست در تهران

به گزارش وبلاگ پارسی، معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت: در حال حاضر 303 کانون محیط زیست در 22 منطقه و 34 خانه محیط زیست در 16 منطقه در حال فعالیت هستند. تا قبل از همه گیری کرونا حدود 5000 نفر در کانون ها و خانه های محیط زیست محلات کلانشهر تهران عضو بودند.

فعالیت 34 خانه محیط زیست در تهران

عادل خزایی در گفت و گو با وبلاگ پارسی اضافه نمود: فراهم آمدن فضایی برای مشارکت، حضور آگاهانه، داوطلبانه و مؤثر شهفرایندان در عرصه های مختلف همیشه یکی از مهمترین اهداف مدیریت شهری بوده است و در کلانشهر تهران نهادهای محلی مانند شورایاری ها و سراهای محلات نقش مهمی در واگذاری فعالیت های مردم به مردم دارند.

وی اضافه نمود: رفتارهای شهفرایندی در بهبود یا تخریب محیط زیست، مشارکت داوطلبانه، آگاهانه و حداکثری شهفرایندان در بستری پایدار در ساختار محلات می تواند دستیابی به شهری پاک، ارتقای سلامت شهفرایندان و بهبود شرایط محیط زیست شهری را تا حد قابل توجه تسهیل و به ارتقای عملکرد شهرداری تهران در مدیریت پایدارِ شهر یاری کند.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه نگاه به موضوعات محیط زیست شهری به عنوان یک مقوله اجتماعی و فرهنگی می تواند دربردارنده فعالیت های گسترده ای برای کاهش مسائل و آلودگی های محیط زیستی در یک جامعه پویا قلمداد گردد، گفت: نهادینه کردن الگوهای صحیح فرهنگی به وسیله آموزش و فرهنگ سازی هدفمند در این زمینه به نحوی که به تغییر رفتارهای محیط زیستی به تفکیک گروه های هدف در سطح جامعه بینجامد، جلب مشارکت حداکثری شهفرایندان به منظور کاهش خسارات کلان وارده و بهبود شرایط محیط زیست و ایجاد بستری پایدار به منظور تعامل دوسویه شهفرایندان و مدیریت شهری در اطلاع رسانی و پایش شرایط محیط زیست کلانشهر تهران از سطح محلات، امری ضروری است که با فعالیت جدی و اثرگذار خانه های محیط زیست قابل دستیابی خواهد بود.

وی با اشاره به تفاوت فعالیت کانون و خانه محیط زیست اظهارکرد: سال هاست که کانون های محیط زیست ذیل خانه های سلامت راه اندازی شده اند اما موضوعات زیست محیطی هم در زمینه چالش های این حوزه و هم ارایه آموزش ها بسیار گسترده است بنابراین طی دو سال اخیر سیاست توسعه کانون های محیط زیست و تبدیل کانون ها به خانه محیط زیست در دستور کار قرار گرفته است تا این خانه ها به طور مستقل فعالیت و برنامه ریزی و برنامه ها را تبدیل به اقدام و فعالیت و در سطح محله اجرا نمایند.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید نمود: فعالیت شهفرایندان به مناسبت های محیط زیستی نباید محدود گردد بنابراین ضروری است فعالیت کانون ها و خانه های محیط زیستی کاملا داوطلبانه و مبتنی بر مشارکت مردمی روزانه انجام گردد بنابراین فرایند ایجاد خانه های محیط زیست را تسریع کردیم.

وی با بیان اینکه خانه محیط زیست یکی از ارکان اجرایی مدیریت محله است، اظهارکرد: مسئول و اعضای آن با هدف جذب مشارکت های مردمی و یاری به اهداف مدیریت محله در قالب موضوعات تخصصی مرتبط با محیط زیست از بین افراد صاحب تخصص و صلاحیت ساکن محله انتخاب می شوند و به صورت داوطلبانه زیر نظر مدیر محله فعالیت می نمایند. یک فرد از میان اعضا که به صورت بی طرف فرآیند عضو شدن و مشارکت و فعالیت سایر اعضا را سازماندهی نموده است، به منظور اخذ تصمیمات معین به عنوان تسهیلگر، راهبری خانه محیط زیست را بر عهده می گیرد.

معاون راهبری و هماهنگی اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به برنامه ریزی نو برای کانون های محیط زیست گفت: گام اول در برنامه ریزی نو عضوگیری نو و سازماندهی و تبدیل کانون های محیط زیست به خانه محیط زیست است و توسعه برنامه ها و فعالیت ها مستمر و ادامه دار خواهد بود.

خزایی درباره شرایط عضویت در کانون ها و خانه های محیط زیست اظهارکرد: برای عضویت عادی شرایط خیلی ساده و اولیه است اما برای اعضایی که علاوه بر آگاهی و آموزش متقاضی ارتقا به عضو تسهیلگر محیط زیستی یا مشارکت باشند شرایط کمی خاص تر می گردد. برای انتخاب مسئول هر خانه هم از بین اعضاء دستورالعمل مدونی وجود دارد.

وی در پاسخ به این پرسش وبلاگ پارسی که آیا آموزش ها بیشتر مربوط به مسائل زیست محیطی همان محلات است، گفت: شهر تهران پتانسیل محیط زیستی خوبی دارد اما چالش ها بیشتر است. کوشش می کنیم هم ظرفیت های محیط زیستی تهران مثل گردشگری و تنوع زیستی را به مردم معرفی و هم درباره چالش های زیست محیطی آگاهی رسانی کنیم.

خزایی در خاتمه با بیان اینکه موضوعات آموزشی را بر اساس اولویت بندی به شهفرایندان ارایه می کنیم، اظهارکرد: آلودگی هوا و آب، شدت مصرف انرژی، پسماند از اولویت های آموزشی ماست البته کوشش می کنیم درباره چالش های زیست محیطی همان منطقه نیز آگاهی رسانی کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "فعالیت 34 خانه محیط زیست در تهران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فعالیت 34 خانه محیط زیست در تهران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید