راهنمای خرید گوشی دست دوم؛ کدام گوشی ها را نخریم؟

به گزارش وبلاگ پارسی، این روزها خرید یک گوشی دست دوم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما به دلیل همین دست دوم بودن آن باید در خرید آن به موارد ظاهری و فنی بسیاری توجه کنیم که در این مقاله ما تمامی آن ها را برای شما بیان می کنیم.

راهنمای خرید گوشی دست دوم؛ کدام گوشی ها را نخریم؟

امروزه با توجه به راه اندازی سرویس هایی از قبیل دیوار و شیپور بازار خرید و فروش کالاهای دست دوم و به خصوص گوشی های موبایل رونق فراوانی گرفته است. برای همین در این مقاله می خواهیم شما را با نکاتی برای خرید گوشی دست دوم آشنا کنیم.

این گوشی ها را نخرید!

با این که معمولا خرید گوشی های دست دوم برای بسیاری از ما می تواند راهی ارزان قیمت برای دست یابی به گزینه مورد نظرمان باشد ولی باید مطلع باشیم که هر گوشی گوشی دست دوم خوش قیمتی مناسب خرید نیست و این مسئله شباهت فراوانی به دنیای خرید و فروش ماشین های دست دوم دارد. به عنوان مثال هیچ گاه برای خرید یک گوشی با شاسی تاب برداشته اقدام نکنید. جدای از این که این مسئله نشان دهنده ضربه شدیدی است که این گوشی متحمل شده است، بلکه در موارد فراوانی تاب شاسی گوشی باعث می گردد که صفحه تاچ و نمایشگر آن با کوچک ترین ضربه ای شکسته و از بین برود. البته این مسئله غالبا در صورتی ایجاد می گردد که شاسی گوشی فلزی باشد و برای همین در خصوص شاسی های پلاستیکی چنین چیزی تقریبا وجود ندارد.

برای شناسایی این مسئله کافی است یا از کنار صاف بودن فریم گوشی را آنالیز کنید و یا گوشی را از طرف صفحه آن (نه درب پشتی) روی سطح صافی قرار داده و دقت کنید که آیا گوشی به طور کامل به سطح چسبیده است یا خیر. بد نیست بدانید که روش انجام این تست همانند تست باتری گوشی به منظور تشخیص باد کردن یا نکردن آن است.

نکته بعدی این است که با توجه به طرح رجیستری موبایل به هیچ وجه گوشی بدون جعبه را خریداری نکنید. اگر چه یکی از دلایل این مسئله جلوگیری از خرید و فروش گوشی های سرقتی است اما به دلیل طرح رجیستری امروزه مسئله کمی فرق نموده و اهمیت وجود جعبه برای خرید گوشی های به خصوص رجیستر نشده بسیار حیاتی شده است. شما می توانید با خواندن مقاله طرح رجیستری گوشی موبایل به زبان ساده از جزییات این طرح با خبر شوید.

هنگام خرید گوشی دست دوم این موارد را آنالیز کنید

در خرید یک گوشی باید دو جنبه ظاهری و سخت افزاری گوشی را مورد آنالیز قرار داد. جنبه ظاهری شامل موارد زیر است:

  • تاچ و ال سی دی
  • محافظ صفحه
  • درب پشتی
  • شاسی
  • شیشه دوربین
  • درگاه اتصال شارژر
  • درگاه سیم کارت و کارت حافظه (چه در زیر باتری و چه در کناره ها)
  • دکمه هوم (به خصوص در حالتی که حسگر اثر انگشت هم باشد) و دیگر دکمه ها روی بدنه
  • درگاه هندزفری
  • باتری
  • درپوش بلندگوهای پشت و جلو گوشی

اگر احیانا مثلا نمی دانید که به کدام بخش گوشی، تاچ آن می گوید بهتر است با کمی جست وجو در اینترنت، در خصوص آن اطلاعات به دست آورید. اما نکته مهمی که در این بین وجود دارد، اهمیت بخش هایی همانند تاچ و ال سی دی، شاسی، باتری و دکمه هوم به خصوص در حالتی که محل تشخیص اثر انگشت هم باشد است، چرا که هزینه تعمیر این بخش ها به نسبت موارد دیگر بیشتر است. همچنین در خصوص درگاه های گوشی همانند 3 مورد گفته شده حتما برای یک یا چند بار خودتان آنها را آنالیز کنید. مثلا با سوزن مربوطه درگاه سیم کارت و کارت حافظه را درآورده، آن را آنالیز نموده و دوباره در سر جای خودش قرار دهید.

اما در بخش مهم سخت افزاری گوشی دست دوم، موارد بسیاری برای آنالیز وجود دارد که حتما باید بدون عجله تمامی آن ها را آنالیز کنید. البته تقریبا بیشتر گوشی ها برای آزمایش تمامی این بخش ها کد رمزی را برای خود دارند که با استفاده از آن می توانید به طور کامل تمامی گوشی را مورد آنالیز و آزمایش قرار دهید. مثلا در خصوص گوشی های سامسونگ کد رمز *#0*# و در خصوص گوشی های هواوی کد رمز *#*#2846579#*#* این است. مثلا در گوشی های سامسونگ پس از وارد کردن رمز مورد نظر به طور اتوماتیک شما به صفحه ای همانند صفحه زیر راهنمایی می شوید.

در این صفحه شما می توانید روی هر یک از گزینه ها کلیک نموده و قسمتی از گوشی را مورد آزمایش قرار دهید. روال کار هم این گونه است که پس از روی هر گزینه آزمایش آن بخش شروع می گردد و این شما هستید که باید پس از تایید آزمایش صفحه را برای اتمام آن لمس کنید. به عنوان مثال سه گزینه Red، Green و Blue برای آزمایش سلامت صفحه نمایش گوشی است و پس از لمس هر کدام از آن ها تمامی صفحه گوشی به رنگ گفته شده تغییر رنگ می دهد. بعد از آن باید شما تمامی صفحه را آنالیز کنید تا احیانا هیچ نقطه سیاهی (پیکسل سوخته) روی آن مشاهده نگردد. اگر این گونه بود صفحه را برای اتمام آزمایش دوباره لمس کنید. البته گاهی برای اتمام آزمایش باید دو بار و به طور پیوسته کلید بازگشت را بزنید.

تست های Red، Green، Blue، Dimming و Black برای آزمایش صفحه گوشی و تست Sub key برای آزمایش دکمه های کناری و جلو گوشی مورد استفاده قرار می گیرند. در دیگر موارد تمامی تست ها ساده و قابل تشخیص هستند.

تنها تفاوتی که بین گوشی های سامسونگ و هواوی وجود دارد این است که در گوشی های هواوی فرایند انجام آزمایش این گونه است که پس از شروع آزمایش به ترتیب و به صورت اتوماتیک آزمایش بخش های مختلف گوشی شروع می گردد. در چنین وضعیتی شما باید کار مورد درخواست گوشی را انجام داده تا تست به صورت پیروز پشت سر گذاشته گردد. اگر در هر کدام از این موارد نتوانستید کار مورد درخواست گوشی را انجام دهید، می توانید به مشکل دار بودن آن بخش شک کنید و آن را با فروشنده آن در میان بگذارید.

نکته ای که در آنالیز بخش سخت افزاری گوشی دست دوم باید به آن توجه کنید این است که آیا گوشی در هنگام کار کردن شما با آن داغ می گردد یا خیر. در انجام فرآیند های معمول همانند آزمایش های گفته شده و یا حرکت درون منو ها به هیچ وجه گوشی نباید داغ کند و اگر این گونه بود از قبول آن خودداری کنید. چرا که عیب آن تعیین نیست و حتما باید یک متخصص در خصوص آن نظر بدهد.

بیشتر بخوانید: دلایل داغ شدن بیش از حد گوشی موبایلشما می توانید سوالات خود در این زمینه را در بخش نظرات همین مطلب با ما در میان بگذارید.

گروه تکنولوژی وبلاگ پارسی

منبع: setare.com

به "راهنمای خرید گوشی دست دوم؛ کدام گوشی ها را نخریم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای خرید گوشی دست دوم؛ کدام گوشی ها را نخریم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید