خبرنگاران پیش نویس سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور رونمایی شد

به گزارش وبلاگ پارسی، تهران- خبرنگاران- پیش نویس سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور امروز (دوشنبه) و همزمان با هفته دولت توسط معاون حقوقی رئیس جمهور و جمعی از وکلا، مدیران حقوقی و استادان رشته حقوق در دانشگاه های کشور رونمایی شد.

خبرنگاران پیش نویس سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور رونمایی شد

به گزارش وبلاگ پارسی، در این جلسه که در نهاد ریاست جمهوری برگزار گردید به علت رعایت ضوابط فاصله گذاری اجتماعی بخشی از میهمانان به صورت ویدئو کنفرانس در آن حضور داشتند. در ابتدا دست اندرکاران تهیه این سند به بیان ابعاد این سند و نحوه تهیه آن پرداختند.

امیر حسن نیاز پور مدیر کل حوزه معاونت حقوقی رئیس جمهور در خصوص سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور گفت: نسخه اولیه این سند پس از بررسی و مطالعات آسیب شناسانه در جلسات متعدد شورای علمی معاونت حقوقی ریاست جمهوری مورد بررسی قرار گرفت و عملا هزاران نفر ساعت کار سطح بالای علمی و تخصصی بر روی این سند صورت گرفت. این سند نقشه راه تحول در عرصه های مختلف حقوق در کشور از جمله نظام اجرایی، آموزشی، پژوهشی و مدیریت حقوقی در کلیه زمینه های حقوقی کشور است.

پژمان محمدی معاون هماهنگی و برنامه ریزی امور حقوقی دستگاه های اجرایی در خصوص محتوای این سند بعد از برشمردن برخی آسیب های موجود در نظام حقوقی کشور به ویژه در زمینه آموزش های حقوقی به مردم، شفافیت حقوق و آزادی ها و قانونگذاری گفت: این سند 6 محور اصلی دارد که شامل تضمین حق ها و آزادی های فردی، حاکمیت قانون، شفافیت، عدالت اجتماعی، قطعیت و پویایی حقوقی و ساده سازی قوانین است.

وی ارائه راه چاره متناظر با آسیب شناسی حقوقی در عرصه های تقنینی، قضایی، وکالت، آموزش و پژوهش در حقوق را از ویژگی های این سند دانست.

هما داودی گرمارودی نیز در خصوص این سند گفت: روشن بینی و پیگیری معاون حقوقی رئیس جمهور که خود از اساتید برجسته حقوق کشور هستند، باعث شد این سند مهم تهیه شود.

وی با بیان اینکه در این سند برای جا افتادن مفهوم توسعه در حقوق حتی از اساتید برجسته توسعه نیز استفاده شد، مهترین اثر این سند را جلب توجه حقوق دانان و مسئولین کشور به آسیب های شرایط حقوقی کشور و در نتیجه لزوم در نظر دریافت توسعه حقوقی در کنار توسعه متوازن سایر عرصه ها دانست.

داودی گرمارودی با بیان اینکه کمبود یک سیستم مبتنی بر توسعه، استراتژی و آینده پژوهشی در نظام حقوقی کشور حس می شود، گفت: باید با سیاستگزاری و عمل بر مبنای آینده پژوهی مدل توسعه ای حقوق را ببینیم.

وی با بیان اینکه این سند در حوزه های مختلف اعم از تقنین، قضا، وکالت، مشاوره حقوقی و حتی ارزش های اجتماعی چشم اندازهایی را در نظر گرفته است، گفت: توسعه مدنظر نویسندگان این سند یک توسعه کیفی است.

به گفته داودی گرمارودی از اساتید دانشگاه و وکلای کشور این سند یک سند هنجاری است و یک برنامه عملیاتی نیست، بلکه این سند می تواند زمینه تهیه صدها دستور العمل اجرایی را برای بهبود شرایط حقوقی کشور ایجاد کند.

در ادامه حسین آبادی از وکلای با سابقه و اساتید رشته حقوق با تشکر از دکتر جنیدی، این سند و منشور حقوق شهروندی را 2 دستاورد بزرگ حقوقی دولت روحانی دانست و ابراز امیدواری کرد با هماهنگی و همدلی و همکاری قوا این دو سند مهم حقوقی بتواند گره گشای مسائل حقوقی کشور و مردم باشد.

بیژن عباسی عضو هیات علمی دانشگاه تهران و معاون پژوهش و اجرای قانون اساسی معاونت حقوقی ریاست جمهوری نیز در خصوص این سند گفت: این سند برای نخستین بار با این وسعت و دامنه و برمبنای آسیب شناسی با حدود دو سال کار تخصصی انجام شد.

وی با بیان اینکه در این سند بررسی تطبیقی تجربه سایر کشور ها هم در کنار آسیب شناسی اجرا شده است، افزود: عدالت اجتماعی، حاکمیت قانون، شفافیت، پویایی حقوقی از شاخصه های مد نظر این سند برای ایجاد توسعه حقوقی در کشور است.

عباسی همچنین از کلیه اساتید، حقوقدانان، وکلا، قضات و مدیران حقوقی کشور درخواست کرد ضمن بررسی این سند نقدها و نقطه نظرات خود را نسبت به این سند بیان کنند.

در ادامه تنی چند از استادان رشته حقوق که در زمینه تهیه این سند نیز همکاری کرده بودند به بیان نقطه نظرات خود پرداختند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران پیش نویس سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور رونمایی شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران پیش نویس سند اصلاح و توسعه نظام حقوقی کشور رونمایی شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید