حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در اربیل و ابهامات بی پاسخ

به گزارش وبلاگ پارسی، با وجود گذشت شش روز از حمله موشکی بی سابقه به پایگاه نظامیان آمریکایی در اربیل در شمال عراق (در چهارشنبه گذشته 9 مهر 99) هنوز عوامل این حمله، ناشناس باقی مانده اند و ابهام ها در این باره تا به امروز بی پاسخ مانده است.

حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در اربیل و ابهامات بی پاسخ

طبق اعلام منابع امنیتی کرد و دولت مرکزی عراق، شش موشک شامگاه چهارشنبه گذشته از منطقه مسیحی نشین برطله از توابع استان نینوا به سمت پایگاه نظامیان آمریکا در فرودگاه اربیل شلیک شد، اما خساراتی به دنبال نداشت.

از نگاه کارشناسان امنیتی، نفس حمله از این فاصله، تحول تازه امنیتی در عراق به شمار می رود، به ویژه اینکه در طول ماه های گذشته حملات به نیروها و منافع آمریکا در عراق، به بغداد و استان های حومه پایتخت عراق محدود شده بود.

بعضی رسانه ها کوشیدند که با اتهام زنی به تیپ 30 سازمان الحشد الشعبی، نیروهای این سازمان را متهم به دست داشتن در این حمله نمایند.

تیپ 30 متعلق به نیروهای شبک از ساکنان اصلی استان نینوا است که پس از پیروزی بر گروه تروریستی داعش و بازگرداندن استان نینوا، برای حفظ امنیت در این مناطق باقی مانده اند.

فرمانده این تیپ پیشتر به رسانه های کردزبان شمال عراق گفته بود که هیچ گونه ارتباطی با حملات موشکی به فرودگاه اربیل ندارد.

ابوکوثر الشبکی تاکید نمود که موشک ها از یک منطقه ممنوعه در حد فاصل نیروهای پیشمرگ کرد و نیروهای الحشد الشعبی که از نظر جغرافیایی تپه ماهور است، رخ داده است.

وی اضافه نمود که در ساعت 20 و 40 دقیقه شب، پیامی مبنی بر شنیدن صدای شلیک موشک در نزدیکی یک ایست بازرسی مشترک بین نیروهای ارتش عراق و دیگر نیروهای همجوار آن به ما ابلاغ شد. به محل که آمدیم، متوجه شدیم موشک هایی از این منطقه شلیک شده است.

الشبکی اضافه نمود که وقتی به محل شلیک موشک ها رسیدیم، آتش در خودرو حمل سکوهای پرتاب موشک درگرفته بود و بعد از بازرسی محل متوجه شدیم که یکی از موشک ها شلیک نشده و برای همین مردم را از محل دور نموده و اقدام به خاموش کردن آتش کردیم.

او مکانی را که موشک ها از آن شلیک شده را در فاصله یک هزار 800 متری از روستای ترجله از توابع بخش برطله در فاصله یک هزار و 600 متری از پست دیده بانی نیروهای پیشمرگ کرد دانست.

بر اساس اعلام منابع امنیتی، ستاد مشترک نظامی عراق در تازه ترین دستورالعمل از نیروهای تیپ 30 الحشد الشعبی مستقر در منطقه خواسته است که به فاصله 5 کیلومتر از نیروهای پیشمرگ کرد فاصله بگیرند.

طبق این خبر که امروز (دوشنبه) وبگاه شفق نیوز نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق منتشر نموده است، نیروهایی از ارتش عراق، مسوولیت های امنیتی در این حد فاصل را به عهده خواهند گرفت.

به باور کارشناسان امنیتی عراق، از بیم حملات تلافی جویانه خودسر بعضی از نیروهای پیشمرگ (نزدیک به حزب دمکرات کردستان عراق) فرماندهی مشترک نظامی عراق تصمیم به فاصله گذاری امن تیپ 30 الحشد الشعبی، از نیروهای پیشمرگ کرد گرفته است.

بین بعضی از شبکه ها و نیروهای حزب دمکرات کردستان عراق در طول سال های گذشته بر سر تقسیم مناطق و دامنه نفوذ در استان نینوا، حساسیت های سیاسی و قومیتی ایجاد شده و از بیم این تاثیرات، فرماندهی مشترک نظامی عراق بین آنها فاصله گذاری امن ایجاد نموده است.

در حالی که فرماندهی مشترک نظامی عراق در مورد تبعات حمله موشکی به فرودگاه اربیل نگران است، اما تا به امروز نتوانسته که عوامل این حمله را شناسایی و به ملت عراق معرفی کند.

پاره ای حملات مشکوک موشکی در هفته های گذشته که هیچ گروهی مسوولیت آنها را برعهده نگرفته، سبب برآورد های مختلف درباره عوامل و دست های پشت پرده آنها شده است.

این اعتقاد وجود دارد که یک جریان سوم در عراق می کوشد با دست زدن به حملات مشکوک موشکی و اتهام زنی به نیروهای مقاومت، آمریکا را به درگیر شدن و جنگ با این گروه ها کشانده و اوضاع عراق را به سمت بی ثباتی و هرج و مرج راهنمایی کند.

به همین دلیل، حملات موشکی چهارشنبه گذشته به اربیل، از آن دسته حملات مشکوکی است که پیرامون آن ابهام های بی پاسخ فراوانی وجود دارد که هنوز دستگاه های امنیتی عراق نتوانسته اند، این معماها را رمزگشایی نمایند.ایرنا

منبع: ایران آنلاین

به "حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در اربیل و ابهامات بی پاسخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکا در اربیل و ابهامات بی پاسخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید