جزئیاتی از درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی در ایران

به گزارش وبلاگ پارسی، درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی بر اساس استانداردهای کیفی

با توجه به این که در سال های اخیر اقامت در اقامتگاه های بوم گردی کشور رشد فزاینده ای داشته همین موضوع سبب شده است تا در هر گوشه ای از ایران اقامتگاه هایی برپا گردد تا مسافران بتوانند در طول مدت زمانی که در شهر مقصد هستند در آن جا اقامت داشته باشند. در روزهای اخیر خبرهایی مبنی بر قوانینی بر درجه بندی اقامتگاه های بوم در کشور به وجود آمده است که بر اساس واحدها و نظارت بر خدماتی که این اقامتگاه ها ارائه می دهند نیز تدوین می گردند. در ادامه این خبر از مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم درباره درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی بر اساس استاندارهای کیفی این موضوع صحبت کنیم؛ با ما همراه باشید.

جزئیاتی از درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی در ایران

همانطور که می دانید اقامتگاه های بوم گردی در ایران با هدف شناخت فرهنگ بومی هر شهر یا روستا به گردشگران شکل گرفته اند. از همین رو مسافران زیادی هستند که این اقامتگاه ها را برای سفرشان انتخاب می نمایند و در طول سفر آنجا اقامت دارند. ولی تیموری اقامتگاه های بوم گردی را یکی از تشکل های تخصصی دانست که بر اساس مقررات و ضوابط ابلاغی از سوی سازمان تشکیل شده و در پیش برد سیاست های کار ساز در حوزه اقامتگاه های بوم گردی نیز موثر دانسته است.

همچنین در ادامه تیموری اضافه نمود که با توجه به ضعف های موجود در زمینه زیرساخت های اقامتی گردشگری، اقامتگاه های بوم گردی نیز نقش بسیار مهم و موثری دارد که در واقع آن ها آینه فرهنگ بومی کشور هم می توانند باشند. همین ویژگی سبب شده است که اقامتگاه های بومگردی مورد انتخاب گردشگران داخلی و خارجی باشند.

گردشگران امروز با گرایش های جدید در پی تعامل و ارتباط با جامعه محلی هستند تا اصالت فرهنگی و تاریخی منطقه را به معنای واقعی آن درک نمایند. تیموری نیز تاکید نمود که در کنار اهمیت به کمیت و تعداد و تنوع اقامتگاه های بوم گردی، تمرکز معاونت گردشگری بر ارتقاء کیفیت اقامتگاه های بوم گردی است.

معاون گردشگری کشور در ادامه نیز توضیح داد که در حال تدوین ضوابطی برای ایجاد اقامتگاه های بوم گردی براساس ضوابط تجهیزاتی، خدماتی، استاندارهای کیفی و شاخص های مربوط به توسعه پایدار و دسترسی و دیگر شاخص های موجود در زمینه ایجاد و تجهیز کردن اقامتگاه های بومگردی کشور در قالب یک کارگروه فنی مشترک مرکب از صاحب نظران علمی و اجرایی در کشور می باشد.

در انتها ولی تیموری، معاون آموزش و ظرفیت سازی در بخش نیروی انسانی فعال در حوزه اقامتگاه های بوم گردی را امری مهم و اجتناب ناپذیر دانست و همچنین تاکید نمود که جامعه حرفه ای اقامتگاه های بوم گردی می بایست در برنامه های سازمانی در این حوزه مشارکت فعالی نیز داشته باشند.

وی نیز همچنین گفت که حمایت از اهداف تخصصی تشکل ها و افرادی را که در حوزه گردشگری فعالیت دارند در اولویت سیاست های سازمان دانست و خاطر نشان کرد که این معاونت با مشورت تشکل های غیردولتی در چارچوب بستر قانونی ایجاد شده در برنامه ششم توسعه برنامه هایی را در این بخش در دستور کار قرار داده است. واگذاری امور تصدی گری به تشکل ها و ایجاد ساز و کار برای درآمدزایی پایدار برای آنها از برنامه های مورد نظر در این مورد است.

3 نوع سرویس در اقامتگاه های بوم گردی

Bed & Breakfast) B.B): منظور از این سرویس این است که اقامت در این اقامتگاه همراه با یک وعده صبحانه می باشد.

Half Board) H.B): این سرویس اتاق به این معناست که اقامت در این اقامتگاه همراه با یک وعده صبحانه و یک وعده نهار یا شام می باشد.

Full Board) F.B): معنا و مفهوم این اصطلاح این است که اقامت در این اقامتگاه همراه است با سرو هر سه وعده اصلیِ صبحانه، ناهار و شام.

All inclusive) All): این سرویس اتاق به این معناست که اقامت در این اقامتگاه همراه است با سرو تمام وعده های غذایی که شامل صبحانه، نهار، عصرانه، شام و نوشیدنی های رایگان می باشد.

منبع: الی گشت

به "جزئیاتی از درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی در ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیاتی از درجه بندی اقامتگاه های بوم گردی در ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید