تعداد قند خون طبیعی

به گزارش وبلاگ پارسی، رژیم غذایی سالم، سبک زندگی عاری از استرس و انجام تمرینات منظم ورزشی به حفظ قند خون نرمال یاری می نماید. در این مقاله با سطوح نرمال قند خون مقدار گیری شده بعد از ناشتا و بعد از وعده غذایی آشنا

تعداد قند خون طبیعی

مترجم: سهیلا حاجی زاده

منبع:راسخون

رژیم غذایی سالم، سبک زندگی عاری از استرس و انجام تمرینات منظم ورزشی به حفظ قند خون نرمال یاری می نماید. در این مقاله با سطوح نرمال قند خون مقدار گیری شده بعد از ناشتا و بعد از وعده غذایی آشنا می شوید. در صورتی که در مستعد ابتلا به دیابت هستید، باید رژیم غذایی خود را تغییر داده و به انجام ورزش پرداخته و بعضی داروهای خاص هم مصرف کنید.

غدد درون ریز پانکراس هورمون انسولین و گلوکاگون را انتشار می دهد. این هورمون ها به کنترل سطوح قند خون در بدن یاری می نمایند. انسولین باعث ترویج و انتقال قند خون به سلول های بدن می گردد. سلول ها گلوکز را از خون جذب نموده و آن را به انرژی تبدیل می نمایند. فراوری ناکافی انسولین و یا بروز مسائل در جذب گلوکز به وسیله سلول ها می تواند منجر به ایجاد دیابت گردد. نوسانات غیر نرمال در سطوح قند خون می تواند منجر به بروز عوارض جدی برای سلامتی گردد.

انواع اصلی دیابت

دیابت ناشی از کمبود شدید انسولین، دیابت نوع 1 نامیده شده و در افراد بزرگسال شایع تر می باشد. این بیماری یک نوع اختلال خود ایمنی می باشد. هنگامی که سلول های بدن به انسولین ایمنی پیدا می نمایند، دیابت نوع 2 ایجاد می گردد. همانطور که سلول ها مقاومت به انسولین را توسعه می دهند، سطوح قند خون افزایش می یابد. پانکراس تعداد بیشتری انسولین را به منظور کنترل این سطوح بالای قند موجود در خون فراوری می نماید. اما به علت مقاومت به انسولین، کنترل سطوح قند خون مشکل می باشد. توانایی پانکراس به منظور فراوری انسولین محدود شده و سطوح بالای انسولین فراوری شده به وسیله پانکراس هم به نظر می رسد که برای پایین آوردن قند خون ناکافی باشد. سطوح بالای قند خون اصطلاحا هیپرگلیسمی نامیده می گردد و سطوح پایین قند خون هم هیپوگلیسمی نام دارد.

آزمایشات جهت مقدار گیری سطوح قند خون

یک آزمایش ساده قند خون می تواند سطح قند موجود در خون را مقدار گیری کند. اندازه قند در خون، قبل و بعد از خوردن مواد غذایی به مقدار قابل توجهی متفاوت می باشد. بنابراین، به صورت نرمال، ابتدا قند خون بعد از ناشتا برای حدود 8 ساعت آنالیز شده و دوباره دو ساعت بعد از صرف غذا هم قند خون مقدار گیری می گردد. قرائت اول به اسم قند خون ناشتا نامیده شده، در حالی که قرائت دومی به اسم قند خون بعد از غذا شناخته می گردد.

قند خونی که در هر زمان از روز مقدار گرفته می گردد، به اسم سطح قند خون تصادفی نام دارد. بعضی مواقع، پزشک از شما درخواست می نماید که ترکیبی از آب و قند را مصرف نموده و سپس اندازه قند موجود در خون شما را مقدار گیری می نماید. این آزمایش به اسم تست مقاومت به گلوکز خوراکی نامیده می گردد. زنی که مبتلا به دیابت نیست، ممکن است در طول دوران بارداری به دیابت مبتلا گردد که دیابت حاملگی نامیده می گردد. سطوح تا حدی بالاتر گلوکز خون نشان می دهد که فرد مبتلا به پیش دیابت است و گفته می گردد که این فرد مبتلا به مقاومت به گلوکز می باشد.

سطوح نرمال قند خون

نوع آزمایش

محدوده نرمال

محدوده IGT

محدوده دیابت

ناشتا

70 تا 100 میلی گرم بر دسی لیتر

100 تا 125 میلی گرم بر دسی لیتر

بالای 126 میلی گرم بر دسی لیتر

بعد از غذا

بالای 140 میلی گرم بر دسی لیتر

140 تا 200 میلی گرم بر دسی لیتر

بالای 200 میلی گرم بر دسی لیتر

تصادفی

بالای 140 میلی گرم بر دسی لیتر

140 تا 200 میلی گرم بر دسی لیتر

بالای 200 میلی گرم بر دسی لیتر

تست مقاومت به گلوکز

کمتر از 140 میلی گرم بر دسی لیتر

140 تا 200 میلی گرم بر دسی لیتر

بالای 200 میلی گرم بر دسی لیتر

محدوده نرمال قند خون در دوران بارداری

جمع آوری نمونه

تعداد نرمال گلوکز

سطح قند خون ناشتا قبل از مصرف نوشیدنی های شیرین

95 میلی گرم بر دسی لیتر

یک ساعت بعد از نوشیدن آب قند

180 میلی گرم بر دسی لیتر

دو ساعت بعد از نوشیدن آب قند

155 میلی گرم بر دسی لیتر

سه ساعت بعد از نوشیدن آب قند

140 میلی گرم بر دسی لیتر

تعداد نرمال قند خون در افراد بزرگسال و بچه ها

سطح قند خون

بچه ها

افراد بزرگسال

نرمال

70 تا 100 میلی گرم بر دسی لیتر

70 تا 140 میلی گرم بر دسی لیتر

پایین

زیر 70 میلی گرم بر دسی لیتر

زیر 70 میلی گرم بر دسی لیتر

بالا

بالای 140 میلی گرم بر دسی لیتر

بالای 180 میلی گرم بر دسی لیتر

در صورتی که دیابت در مرحله اولیه آغاز بیماری تشخیص داده گردد، می تواند به راحتی با رژیم غذایی مناسب و انجام منظم تمرینات ورزشی کنترل گردد. گرسنگی و تشنگی شدید، افزایش تکرر ادرار به ویژه در شب، کاهش وزن ناخواسته، خستگی مفرط، تار شدن دید، التیام آهسته زخم ها و احساس سوزش در دست ها و پاها بعضی از علائم شایع پیش دیابت می باشد. افرادی که سابقه فامیلی مبتلا به دیابت را دارند، باید به صورت منظم آزمایش قند خون داده و دستورالعمل های پزشک را هم به صورت کاملا منظم دنبال نمایند.منبع: راسخون

به "تعداد قند خون طبیعی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تعداد قند خون طبیعی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید