بازار داغ شایعات بیماری های مرگبار جدید در کنار کرونا، کدام یک خطرناک تر است؟

به گزارش وبلاگ پارسی، با شیوع ویروس کرونا در ایران نگرانی هایی از شیوع و اپیدمی ویروس ها و بیماری های مرگبار دیگر در میان مردم به وجود آمد و این موضوع باعث شد تا بازار شایعات در این زمینه داغ گردد.

بازار داغ شایعات بیماری های مرگبار جدید در کنار کرونا، کدام یک خطرناک تر است؟

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ پارسی، با شیوع ویروس کرونا در ایران شایعات بسیاری در خصوص ورود بعضی بیماری های خطرناک دیگر هم به گوش می رسید؛ شایعاتی که بعضی از آن ها به واقعیت هم نزدیک بود و گاهی متخصصان نظام سلامت را برای پاسخگویی به رسانه ها به دردسر انداخت.

بعضی از این بیماری های واگیردار و یا انگلی آنقدر چهره ترسناک و دلهره آوری در فضای مجازی از خود نشان دادند که مردم پیش از ورود این ویروس ها به کشور، به دنبال راه های درمان و مقابله با آن می گشتند، ضمن آنکه عدم پاسخگویی وزارت بهداشت به رسانه ها در زمینه اطلاع رسانی نیز به این شایعات دامن می زد؛ البته با یک نگاه کوتاه به این بیماری ها متوجه می شوید خطر آنچنانی در کشور ایجاد ننموده و حتی بسیاری از وبلاگ پارسین حتی واگیردار هم نبودند.

بیماری فاسیولا وارد ایران شد!

یکی از بیماری هایی که در فضای مجازی بسیار سروصدا راه انداخت، بیماری فاسیولا بود که شایعات زیادی درباره ورود آن به ایران مطرح شد.

بیماری فاسیولا در 2 مرحله (از اواخر اردیبهشت تا انتها خرداد و از مهرماه تا آبان ماه هر سال) شایع است و با درگیرکردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می نماید.

این بیماری در استان گیلان چند نفر را مبتلا نموده و آبتین حیدرزاده، سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان هم از ابتلای 13 گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داده بود و از مردم درخواست کرد از مصرف فرآورده ها با سبزی های محلی خودداری نمایند؛ البته حیدرزاده در ادامه از آمادگی تمامی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا خبر داده بود و اینکه تمام اقدامات ایمنی و مراقبتی لازم در دستور کار قرار گرفته است.

در مرحله ورود انگل فاسیولا به کبد، فرم حادّ بیماری ظاهر شده که فرد دچار تب، خارش شدید، درد معده و حالت تهوّع و استفراغ می گردد، اما وقتی انگل وارد کبد شد این علائم دیگر از بین می رود.

وقتی این انگل وارد بدن می گردد، مخاط روده باریک و اثنی عشر را سوراخ نموده وارد حفره صفاقی شده و از آنجا به کبد راه یافته و در آنجا جایگزین می گردد.

مهم ترین اشکالی که این انگل می تواند در کبد ایجاد کند، این است که اگر تعدادشان زیاد باشد، به کبد حمله ور شده و می توانند بافت کبد را به صورت وسیع تخریب نمایند.

باید دقت داشت که نمی توان با شست وشو انگل فاسیولا را از سبزی ها زدود و از بین برد؛ این انگل برخلاف میکروب های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست وشوی سبزی های با محلول های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده های توصیه شده مخصوص سبزی ها از بین نمی رود.

بیماری کاوازاکی مخصوص بچه ها

یکی دیگر از بیماری هایی که شایعه ورودش به ایران بسیاری از مردم را نگران کرد بیماری کاوازاکی بود.

بیماری کاوازاکی اغلب در بین بچه ها زیر پنج سال مشاهده می گردد. شریان ها، غدد لنفاوی، غشای محیطی بینی، گلو و دهان، طی این بیماری دچار ورم و التهاب می گردد. بعضی متخصصان معتقد هستند که بیماری کاوازاکی فرم شدید سندروم شوک سمی (TSS) یا شوک توکسیک است که بر اثر التهاب و تحریک ناشی از وجود عفونت یا توکسین عفونت در بدن ایجاد می گردد و می تواند منجر به تحریک عروق گردد. معمولاً دوره درمان این بیماری 12 روز است، اما تشخیص و درمان به موقع آن می تواند این دوره را کوتاه تر کند.

شدت ابتلای این بیماری از کودکی به کودک دیگر بسیار متفاوت است، به طوری که همه بچه ها علائم مشابهی از خود بروز نمی دهند و بیشتر آن ها به اختلالات قلبی و رگ های خونی دچار نمی شوند. عظیم شدن یا بیرون زدگی دیواره یک سرخرگ که آنوریسم نام دارد، تنها در دو تا 6 مورد از 100 کودکی که تحت درمان بوده اند، گزارش شده است. علائم بیماری کاوازاکی در بین تعدادی از بچه ها زیر یک سال به صورت کامل مشاهده نمی گردد و این اتفاق تشخیص بیماری را دشوارتر می نماید البته نباید فراموش کرد این بیماری در ایران شدت نگرفت و طی دوماه اخیر کرونا که برای بچه ها خطری نداشت به عنوان یک خطر جدی شناخته شده است.

طاعون خیارکی و تکذیب ورود آن به کشور

طاعون خیارکی نام بیماری دیگری است که شنیدن اخبار ورودش به کشورهای دیگر بعد از کرونا ترس را در میان افراد مختلفی در جهان به وجود آورده است. این بیماری از جوندگان به انسان منتقل می گردد و سال ها قبل در شرق دور کشته های فراوانی داده است، حالا اخباری شنیده می گردد که باز هم از کشور چین بیماری طاعون خیارکی شنیده شده اما آیا این اخبار صحت دارد؟

مینو محرز در مصاحبه با خبرنگار بهداشت و درمان گروه اجتماعی خبرگزاری وبلاگ پارسی، در خصوص شایعه ورود بیماری طاعون خیارکی به کشور اظهار کرد: موضوع ورود طاعون خیارکی به کشور اساساً کذب است و هیچ گزارش رسمی در خصوص ابتلای افراد به این بیماری در کشور طی هفته های گذشته نداشته ایم.

وی اضافه کرد: بخش اپیدمیولوژی حوزه سلامت، به صورت بسیار دقیق این موضوع را رصد نموده است که معین شد این بیماری در میان جوندگان دیده شده و گزارشی در خصوص انسانی بودن این بیماری دیده نشده است.

عضو کمیته کشوری مبارزه با بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: البته که طاعون به خودی خود جای نگرانی دارد؛ اما طی سال های اخیر در ایران بیماری طاعون کنترل شده است و راه درمانی این بیماری هم فقط مصرف آنتی بیوتیک است.

محرز بیان نمود: از مردم می خواهم که در میان فضای اضطرابی ناشی از شیوع ویروس کرونا خودشان را درگیر شایعات فضای مجازی ننموده و فقط اخبار را از مراجع رسمی دریافت نمایند.

شایعاتی که مردم را به وحشت انداخته است

به نظر می رسد عدم اطلاع رسانی دقیق از سوی وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی فرصت را برای سودجویان در فضای مجازی باز گذاشته است؛ بهترین راه مقابله با شایعات در فضای مجازی، اطلاع رسانی به موقع، سریع و فراگیر است؛ در غیر این صورت شایعات راه را برای خود باز نموده و بر اخبار صحیح پیشی می گیرد که بدون وجود سخنگویی که در ارتباط مستمر با اهالی رسانه باشد پای مطلع سازی مردم در خصوص شرایط موجود کرونا و مخاطرات وحشتناک آن لنگ می ماند.

4148/پ

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "بازار داغ شایعات بیماری های مرگبار جدید در کنار کرونا، کدام یک خطرناک تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار داغ شایعات بیماری های مرگبار جدید در کنار کرونا، کدام یک خطرناک تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید