آیا آمدن بایدن در تصمیم عراقیها برای اخراج آمریکا تاثیر می گذارد؟

به گزارش وبلاگ پارسی، ایرنا نوشت: روی کار آمدن جو بایدن در کاخ سفید و تحرکات اخیر نیروهای آمریکایی در خاک عراق حساسیت های محافل داخلی نسبت به این نیروها و تصمیم برای اخراج آنها را در برهه اخیر افزایش داده است.

آیا آمدن بایدن در تصمیم عراقیها برای اخراج آمریکا تاثیر می گذارد؟

پیروزی جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سایه اشغالگری این کشور در عراق بار دیگر موضوع سرنوشت نیروهای آمریکایی و تحرکات آنها در خاک عراق را در کانون توجه جریان های سیاسی، نمایندگان مجلس و گروههای مقاومت عراق قرار داده است.

همزمان سرنوشت نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق در دوره بایدن مورد توجه محافل بین المللی نیز قرار گرفته است. فرانسه به عنوان اولین کشوری که هنوز اندکی از برگزاری انتخابات آمریکا نگذشته، نسبت به حضور آمریکا در عراق واکنش نشان داده و از این کشور خواسته تا نیروهایش را از عراق خارج نکند، زیرا به عقیده پاریس، مبارزه با تندروی ادامه دارد.

فارغ از اینکه بایدن با آمدن به کاخ سفید چه تصمیمی بگیرد، این سوال مطرح است که جریان های سیاسی عراق به سرنوشت نیروهای آمریکایی در عراق در دوره ریاست جمهوری بایدن چگونه نگاه می نمایند و آیا آمدن بایدن تاثیری بر تصمیم برای اخراج این نیروها می گذارد؟.

ائتلاف سائرون مورد حمایت مقتدا صدر از جمله جریان های سیاسی عراقی است که تاکید می نماید آمدن بایدن موضع این ائتلاف درخصوص لزوم اخراج نظامیان آمریکایی از عراق را تغییر نخواهد داد.

رعد حسین نماینده فراکسیون سائرون در مجلس عراق تاکید می نماید که روی کار آمدن بایدن باعث نخواهد شد که این فراکسیون موضع خود در قبال مصوبه مجلس مبنی بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق را تغییر دهد.

وی راهبرد آمریکا را سلطه بر خاورمیانه می داند و تاکید می نماید: انتخاب بایدن از نظر ما چیزی را تغییر نمی دهد، زیرا راهبرد آمریکا برای سلطه بر منطقه خاورمیانه ثابت است و شاید فقط بعضی روش ها تغییر کند.

این نماینده عراقی می افزاید: جریان های مجلسی که به مصوبه خروج نیروهای آمریکایی و بیگانه از عراق رای داده اند، همچنان در کوشش برای فشار بر دولت الکاظمی برای اجرایی کردن این مصوبه هستند، زیرا هنگامی که الکاظمی را مامور تصدی نهاد نخست وزیری کردیم، این امر بخشی اساسی از تعهدات وی بود.

این نماینده مجلس عراق خواستار اجرایی کردن مصوبه مجلس و مقابله با جو بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا حتی قبل از تصدی رسمی این سمت، از سوی الکاظمی شد، زیرا (اخراج نیروهای آمریکایی از عراق) یکی از وظایف اساسی وی و دولتش به شمار می رود.

وی توضیح داد: جریان های سیاسی بر اجرای مصوبه براساس جدول زمانی خروج نیروها در راستای تضمین سلامت همگان پافشاری می نمایند.

ائتلاف الفتح به ریاست هادی العامری نیز دیگر جریان سیاسی عراقی است که تاکید می نماید: پیروزی بایدن مانع نخواهد شد که این ائتلاف نیروهای آمریکایی را از عراق اخراج نکند.

عدی شعلان نماینده ائتلاف الفتح تصریح می نماید: پیروزی بایدن در انتخابات ریاست جمهوری مانع ما برای تداوم اخراج نیروهای آمریکایی از عراق نخواهد شد و ما همچنان خواستار این امر خواهیم شد و به دولت الکاظمی برای اجرای مصوبه مجلس در این باره فشار خواهیم آورد.

وی تاکید می نماید: سیاست آمریکا در قبال عراق بعد از پیروزی بایدن تغییر نخواهد کرد، زیرا سیاست واشنگتن ثابت است و همچنان در کوشش برای بی ثبات کردن عراق خواهد بود و درمقابل ما نیز همچنان به کوشش برای آزادسازی کامل عراق از سلطه گری آمریکا ادامه خواهیم داد.

کاطع الرکابی عضو کمیته امنیت و دفاع مجلس عراق نیز به نوبه خود تاکید می نماید که تصمیم اخراج نظامیان آمریکایی از عراق امری قطعی است و فقط مساله زمان در این خصوص مطرح است و مسئولیت اجرا نیز برعهده دولت می باشد.

وی می افزاید: امکان لغو این تصمیم وجود ندارد و موضوع از سوی مجلس عراق نهایی و قطعی شده و این امر از اهمیت بالایی برخوردار می باشد، زیرا یک دیدگاه ملی مورد حمایت مردم است و عراق حضور نیروهای آمریکایی را نمی پذیرد.

تاکید بر لزوم اخراج نیروهای آمریکایی در سایه آمدن بایدن و اجرایی کردن مصوبه مجلس در این خصوص، با تحرکات جدید نیروهای آمریکایی در عراق و نقض مکرر حاکمیت و حریم هوایی این کشور همزمان شده است؛ امری که گروههای مقاومت اسلامی عراق را نیز بر آن داشته تا در این زمینه هشدار دهند و از دولت عراق انتقاد نموده و از او بخواهند که در این باره شرح دهد.

جنبش عصائب اهل الحق عراق از جمله گروههای مقاومت اسلامی است که به تداوم نقض حریم هوایی عراق از جانب آمریکا و استفاده غیررسمی از آن برای تهدید امنیت عراق و منطقه اشاره نموده است.

محمود الربیعی عضو دفتر سیاسی جنبش عصائب اهل الحق علت تداوم نقض حریم هوایی عراق را سکوت دولت عراق در قبال این موارد دانسته و گفته است اساسا این دولت براساس یک سری اولویت ها تشکیل شد که مهمترین آن پاسداری از حاکمیت عراق و جلوگیری از نقض حاکمیت این کشور بوده است.

الربیعی تاکید نموده است که جنبش عصائب اهل الحق اجازه نقض حاکمیت عراق از سوی نیروهای آمریکایی را نخواهد داد.

محمد البلداوی نماینده فراکسیون صادقون وابسته به جنبش عصائب اهل الحق در مجلس عراق نیز با اشاره به تداوم نقض حاکمیت عراق از سوی نیروهای آمریکایی تاکید می نماید که رصد تحرکات آمریکا از جانب گروههای مقاومت گواه این است که این گروهها بر حمایت از عراق پافشاری می نمایند و توانمندیهای بالایی برای پاسداری از آن دارند.

وی از دولت عراق می خواهد که اقدامی سریع برای مقابله با تحرکات و موارد نقض حاکمیت این کشور بردارد.

محمد الصیهود نماینده سابق مجلس و از مسئولان ارشد ائتلاف دولت قانون عراق به ریاست نوری المالکی نیز پرواز هواپیماهای آمریکایی بر فراز حریم هوایی عراق را نقض آشکار حاکمیت این کشور می داند.

وی می گوید: پروازهای بمب افکن ها و دیگر هواپیماهای آمریکا بر فراز حریم هوایی عراق نقض حاکمیت عراق است و اهداف آمریکا جاسوسی و رزمی است.

الصهیود از دولت الکاظمی خواسته که همانند گروههای مقاومت که هر روز این تحرکات را رصد می نمایند، عمل کند و از آمریکا بخواهد که نقض حاکمیت عراق را متوقف کند.

این موضعگیری ها نشان می دهد که از نظر جریان های سیاسی و گروههای مقاومت اسلامی عراق روی کار آمدن بایدن تغییری در تصمیم عراق برای اخراج نظامیان آمریکایی ایجاد ننموده و آنها ضمن هشدار درباره تحرکات آمریکا، از دولت عراق می خواهند تا مصوبه مجلس مبنی بر لزوم اخراج این نیروها را سریعتر اجرایی کند.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "آیا آمدن بایدن در تصمیم عراقیها برای اخراج آمریکا تاثیر می گذارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آمدن بایدن در تصمیم عراقیها برای اخراج آمریکا تاثیر می گذارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید