چگونه دو کلیپ در یوتیوب الهام بخش ساخت مثلث غم شدند

به گزارش وبلاگ پارسی، روبن اوستلوند بدون تردید فیلمسازی است که عاشق کمدی سیاه و هجویه است و از چنین لحن ها و ژانر هایی در شناخته شده ترین و تحسین شده ترین کار های خود استفاده می نماید. این فیلمساز سال جاری در جشنواره فیلم کن برای مثلث غم بار دیگر تحسین شد. فیلم مثلث غم داستان یک زوج مشهور مد را دنبال می نماید که پس از غرق شدن کشتی کروزشان، در یک جزیره سرگردان می شوند. در مثلث غم هریس دیکینسون، چارلبی دین (آخرین فیلم او قبل از مرگ)، دالی دی لئون، زلاتکو بوریچ، هنریک دورسین، ویکی برلین و وودی هارلسون ایفای نقش می نمایند.

چگونه دو کلیپ در یوتیوب الهام بخش ساخت مثلث غم شدند

به گزارش هم میهن، این فیلم که اولین کار اوستلوند به زبان انگلیسی است پس از اکران با تحسین و ستایش روبه رو شد و در میان منتقدان به علت شوخ طبعی مخاطره آمیزش تحسین شد. این فیلم البته با وجود کسب جایزه نخل طلای جشنواره کن تا به امروز فقط 14.5 میلیون دلار در مقابل بودجه 15.6 میلیون دلاری اش فروش داشته است.

مثلث غم به عنوان برترین اثر کارگردانش شناخته نمی گردد. با این حال، یک پیشکش مجذوب نماینده است تا با آن به طبقه مرفه تشر بزند. اوستلوند چندی پیش با مجله جی کیو مصاحبه ای انجام داد که این مصاحبه باعث شد تا سینماگر سوئدی به این موضوع فکر کند که چگونه فیلم هایش شرم نیابتی را در تماشاگرانش برمی انگیزاند. این فیلمساز این ویژگی پرتکرار آثارش را اینگونه شرح می دهد: به نظر من، ما انسان ها نسبت به تعاملات اجتماعی بسیار حساس هستیم... ترس از اینکه مبادا در مواجهه با یکدیگر، اعتقادمان را از دست بدهیم، ترس از اخراج از گروهی که در آن حضور داریم و.... این چیزی است که قطعا در رفتار اولیه ما بوده و جزو ترس های اولیه ما به شمار می آید.

اوستلوند در همان مصاحبه، نحوه شکل گیری قصه فیلم مثلث غم را فاش می نماید که پس از تماشای چند کلیپ ویدیویی در یوتیوب تصمیم به نوشتن فیلمنامه مثلث غم می گیرد و به نوعی این فیلم از چند کلیپ یوتیوبی الهام گرفته است. او در مصاحبه اش به دو ویدیویی اشاره می نماید که معتقد است صحبت کردن در خصوص آن ها بامزه است.

کلیپ اول یک ویدیو درباره یک سگ به نام دِنور است. در این کلیپ، صاحبخانه که چندین سگ دارد به خانه اش می آید و متوجه می گردد که سگ ها، غذای گربه خانه را خورده اند. صاحبخانه به سمت سگ شماره یک که سگ محبوبش است می رود و می گوید: مِیسی، تو این کار را کردی؟ و او در حال فیلمبرداری از مِیسی است و آن سگ بسیار عادی رفتار می نماید. بعد صاحبخانه می گوید فکر نمی کنم تو این کار را نموده باشی. سپس به سمت سگ دیگر به نام دِنور می رود. اوستلوند اینجا تاکید می نماید هرگز در زندگی اش ندیده که شرم و خجالت به شکلی قوی تر از این لحظه بیان گردد. این احساس شرم که اوستلوند از آن حرف می زند حاکی از تم مشترکی در فیلم تازه این کارگردان است.

اوستلوند در ادامه آن مصاحبه می افزاید: من از آن کلیپ یوتیوب استفاده کردم و زمانی که مشغول فیلمبرداری صحنه ای بودیم که شخصیت ها تکه های چوب شور را می دزدند، آن را به بازیگران فیلمم، هریس و ژان کریستف (فولی) نشان دادم. اوستلوند تم لحظه واکنش آن حیوانات را در آن کلیپ به این صحنه فیلم مثلث غم انتقال داد. این کارگردان سوئدی می گوید: کلیپ دیگری هم هست که به نظر من خیلی جالب بود. او می گوید در آن کلیپ دانشمندان به چگونگی برخورد میمون ها با نابرابری و بی عدالتی نگاه می نمایند. دو میمون در دو قفس شیشه ای مختلف در کنار یکدیگر قرار دارند، به طوری که بتوانند همدیگر را ببینند.

وقتی آن ها سنگ کوچکی را به محققان می دهند، پاداشی دریافت می نمایند. این کارگردان چنین ادامه می دهد: اولین میمون یک سنگ به آن محقق می دهد و یک خیار دریافت می نماید. سپس میمون دوم سنگی را به دانشمند می دهد و آن میمون یک خوشه انگور می گیرد؛ بنابراین به نظر می رسد اولین میمون با خودش می گوید اینجا چه خبر است؟. اوستلوند سپس به نقطه اوج آن ویدیو اشاره می نماید و شرح می دهد که چگونه آن میمون پس از این اتفاق، ابتدا به سنگ نگاه می نماید و سپس آن را به دانشمند می دهد و یک بار دیگر، او یک خیار می گیرد و آنقدر عصبانی می گردد که آغاز به ضربه زدن به شیشه می نماید و خیار را روی محققان پرتاب می نماید.

کارگردان سوئدی سپس به برداشتش از این ویدیو و چگونگی الهام بخش بودن آن اشاره می نماید و می گوید: و این کلیپ فقط یک مثال زیباست که نشان می دهد نابرابری نه تن ها ما انسان ها را ناراحت و آزرده می نماید، بلکه حیوانات نیز از نابرابری خیلی خشمگین می شوند. این مفهوم نابرابری، همانطور که به وسیله این کلیپ در میان پستانداران اولیه بیان شد، در فیلم برنده نخل طلای کن سال جاری نیز مورد استفاده نهاده شد. شاید با دانستن اینکه، این سبک ویدیو های یوتیوبی الهام بخش مفاهیم این فیلم هستند، تماشای مجدد مثلث غم تجربه جالبی باشد.

رتبه بندی فیلم های روبن اوستلوند از بدترین به برترین

گیتار مغولی / 2004

اولین فیلم اوستلوند که به نوعی نمایانگر عقاید این فیلمساز در ادامه حرفه فیلمسازی اش است، فیلمی است که دارای بسیاری از ویژگی های شاخص آثار او، از جمله فیلمبرداری کارهایش است؛ فیلمبرداری بی طرف که روی سوژه ها به گونه ای باقی می ماند که گویی آن سوژه ها تصویری از یک طبیعت بی جان هستند. اولین فیلم اوستلوند گزیده ای است از زندگی روزمره در سوئد از منظر پسری 12ساله که موسیقی پانک می سازد، فیلم بعلاوه بزرگسالانی را که با اسلحه خود را سرگرم می نمایند و یک زن میانسالِ خود ویرانگر را نیز دنبال می نماید. گیتار مغولی یک اثر تاثیرگذار و طنزی سرگرم نماینده است.

غیر عمدی/ 2008

غیرعمدی فیلمی دقیق تر و مختصرتر از اولین فیلم بلندپروازانه و مبهم اوستلوند، این فیلم یک قطعه سینمایی بسیار پیروز تر از کار قبلی کارگردانش است که چندین داستان بی ربط را حول اهمیت احترام به خود و همینطور نظم و انضباط روایت می نماید. داستان های متعددی که در اینجا ترسناک و ناراحت نماینده هستند، قطعات یک درام فوق العاده را خلق می نمایند.

مثلث غم/ 2022

آخرین فیلم این کارگردان تا به امروز که در جشنواره کن 2022 با برنده شدن جایزه نخل طلایی در رقابت با فیلم های پیروزی، چون نزدیک، توری، لوکیتا و تصمیم به رفتن تماشاگران و منتقدان را شگفت زده کرد. طنز خاص اوستلوند در این اثر درحالی که شوکه نماینده است، به خوبی شایسته دریافت آن جایزه باشکوه نیز است. فیلم مثلث غم با بازی هریس دیکینسون، وودی هارلسون و چارلبی دین فقید را می توان بازیگوشانه ترین اثر سینمایی اوستلوند تا به امروز خواند که از چندین ابزار منحصربه فرد برای روایت داستان فوق العاده لذت بخش خود استفاده می نماید.

فورس ماژور/ 2014

هرگز تا به امروز یک مشاجره بچگانه عاشقانه بهتر از آنچه در فیلم فورس ماژور اوستلوند در سال 2014 خلق شده، به نمایش درنیامده است. فیلمی که به طرز استادانه ای با ظرافت، شرایط انسانی را به تصویر می کشد. چهارمین فیلم این کارگردان، با فروریختن نمای مردانگی سنتی، داستان خانواده ای را روایت می نماید که در تعطیلاتی در کوه های آلپ فرانسه به سر می برند و بزدلی مشکوک اخلاقی پدری را نشان می دهد که خانواده اش را طی یک بهمن وحشتناک رها نموده و فرار می نماید. در فیلم اوستلوند نقش های اصلی به وسیله یوهانس کوهنکه و لیزا لاون کانگسلی که نقش دو عاشق را بازی می نمایند، ایفا می گردد.

مربع /2017

اوستلوند در این فیلم کار بزرگی را انجام داد و تضاد های جهانی هنر را با اولین فیلم برنده نخل طلایی اش از بین برد. مربع با حضور بازیگرهایی، چون کلاس بنگ، الیزابت ماس، دامنیک وست و تری نوتاری داستان یک موزه معتبر در استکهلم و مدیر ارشد هنری آن را روایت می نماید، مدیری که سعی دارد برای برپایی یک نمایشگاه تازه بحث برانگیز و گیج نماینده مرز های فرم را جابه جا کند. فیلم اوستلوند با زیر سوال بردن ساختار های مربوط به سلیقه و طبقه اجتماعی، یک فیلم دردناک مرتبط با واقعیت های زندگی انسان معاصر است که در آن خطوط بین آنچه واقعی و جعلی است مبهم به نظر می رسد.

بازی/ 2011

سومین فیلم بلند فیلمساز سوئدی اثری دقیق، ظریف و آرام است. با وجود آنکه این کارگردان بعد ها جوایز مختلف جشنواره های جهان را دریافت کرد، این فیلم همچنان برترین اثر او به جای مانده است. فیلم اوستلوند درباره گروهی از پسران جوان است که دو قربانی هم سن وسال خود را در مرکز گوتنبرگ سوئد فریب داده و می ترسانند و دارایی های آن ها و بی گناهی ذاتی شان را به سرقت می برند. فیلم بازی با استفاده از نقش آفرینی های عالی بازیگرانش یک اثر پیچیده، غم انگیز و زیباست و می توان گفت یکی از پیچیده ترین قطعات سینمای مدرن اروپا به شمار می آید.

منبع: فرارو

به "چگونه دو کلیپ در یوتیوب الهام بخش ساخت مثلث غم شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه دو کلیپ در یوتیوب الهام بخش ساخت مثلث غم شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید