معرفی برترین پارک های ملی هند

به گزارش وبلاگ پارسی، برترین پارک های ملی هند

هندوستان طبیعت و حیات وحش بی نظیری دارد و حیوانات کمیاب و نادری در این کشور زندگی می نمایند. بدون شک برترین مکان برای تماشای حیات وحش در هند، پارک های ملی این کشور هستند. در هند پارک های بسیار زیادی (حدود 400) وجود دارند، اما بعضی از آن ها به علت گونه های جانوری متنوع و بی نظیری که دارند بیش از همه مورد استقبال گردشگران قرار گرفته اند. در این مطلب قصد داریم برترین پارک های ملی هند را به شما معرفی کنیم. اگر قصد سفر به شهرهای مختلف هند را دارید پیشنهاد می کنیم حتما از یکی از این پارک ها تماشا کنید. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید.

معرفی برترین پارک های ملی هند

1- پارک ملی جیم کوربت | Jim Corbett National Park

در نزدیکی شهر نائینی تال هند، پارک ملی جیم کوربت قرار گرفته است. این پارک یکی از برترین نقاط برای دیدنی ببر است و در زمره برترین پارک های ملی هند قرار می گیرد. به جز ببر که مشخصه اصلی این پارک محسوب می گردد حیوانات دیگری مثل گوزن، پلنگ، شغال، روباه قرمز، خرس سیاه، خرس تنبل و میمون هم در این منطقه تحت حفاظت زندگی می نمایند. بازدیدنمایندگان می توانند در تورهای سافاری که صبح زود و بعدازظهر برگزار می گردد شرکت نمایند و شانس دیدنی این حیوانات را از فاصله ای نزدیک داشته باشند.

پارک ملی جیم کوربت به چهار منطقه تقسیم شده است که با نام های دورگاودی، دیکالا، جیرنا و بیجرانی شناخته می شوند. جالب است بدانید که در هر چهار منطقه می توان ببرهای مشهور این پارک را مشاهده کرد. علاوه بر تورهای سافاری، بازدید نمایندگان می توانند با همراهی یک راهنما در تورهای پیاده روی در جنگل هم شرکت نمایند و تماس بیشتری با طبیعت داشته باشند.

  • برترین زمان برای بازدید: ماه نوامبر تا ژوئن
  • دسترسی به پارک: از شهرهای دهلی، نائینی تال، مرادآباد و سایر شهرها به راحتی می توان به وسیله جاده یا خط راه آهن به این پارک دسترسی پیدا کرد.

2- پارک ملی کازیرانگا | Kaziranga

پارک ملی کازیرانگا در استان آسام و در شمال شرقی هندوستان قرار گرفته و بیش از هر چیز به علت وجود کرگدن های تک شاخش معروفیت دارد. علاوه بر کرگدن، حیواناتی مثل ببر، فیل، بوفالوی وحشی و گوزن هم در این منطقه زندگی می نمایند و آن را به یکی از برترین پارک های ملی هند تبدیل نموده اند. پارم کازیرانگا مساحتی بالغ بر 378 کیلومتر مربع را در بر گرفته و مامنی برای انواع خرس، پلنگ، گونه های پرندگان بومی و مهاجر هم در این پارک زندگی می نمایند. با این حال معروفیت اصلی این پارک همان طور که اشاره کردیم به علت کرگدن های تک شاخ است.

یونسکو این پارک را به علت تنوع گونه های حیوانی به عنوان میراث جهانی به ثبت رسانده است. گردشگر ها با شرکت در تورهای سافاری که با اتومبیل جیپ و در صبح زود یا بعدازظهر برگزار می گردد می توانند این حیوانات بی نظیر را از فاصله ای نزدیک دیدن نمایند. علاوه بر اتومبیل، تورهای سافاری سوار بر فیل هم صبح ها اجرا می گردد که مطمئنا تجربه هیجان انگیزتری خواهد بود.

  • برترین زمان برای بازدید: ماه نوامبر تا آوریل
  • نحوه دسترسی: از شهر کوهارا که نزدیک ترین شهر است به راحتی و به وسیله جاده می توان به پارک کازیرانگا رسید.

3- پارک جنگلی گیر | Gir Forest National Park

پارک جنگلی گیر در استان گجرات هند واقع شده است و یکی از برترین پارک های ملی هند به شمار می آید. این مکان محل زندگی شیرهای آسیایی است و یکی از مهم ترین جاذبه های پارک به حساب می آیند. قبلا این جنگل محل شکار خانواده های سلطنتی بود، تا این که در سال 1990 این پارک جنگلی به منطقه حفاظت شده تبدیل شد.

در آن موقع به علت شکارهای بی رویه تنها 12 شیر زنده مانده بودند، با این حال در طول چند دهه تعداد آن ها به 200 عدد افزایش پیدا نموده است. علاوه بر شیر، حیوانات دیگری مثل گوزن سمبر، جبیر، چیتال، جوجه تیغی، گراز وحشی، قوچ سیاه و … هم در پارک گیر زندگی می نمایند. تورهای سافاری در صبح زود، بعدازظهر و عصر برگزار می گردد و بازدیدنمایندگان را به دیدنی حیوانات وحشی و بی نظیر می برد.

  • برترین زمان برای بازدید: ماه دسامبر تا مارچ
  • دسترسی به پارک: از شهر راجکوت و سایر شهرها به راحتی می توان به وسیله جاده به این پارک رسید.

4- پارک ملی کلادو | Keoladeo National Park

از دیگر پارک های ملی هند می توانیم به پارک ملی کلادو که محلی برای استراحت گردشگرها به شمار می رود نیز اشاره کنیم. مطئولین این پارک به منظور به یادگار ماندن سفر بازدید نمایندگان به این پارک سعی نموده اند که حیات وحشی هم در آن بگنجانند تا خاطره بسیار جذابی از آن در فکر آنان بماند. جذابیت این پارک بین گردشگران علاوه بر گیاهان منحصر به فرد، پرنده های زیبا و چشم نواز نیز است. بیش از 230 گونه از پرندگان در این پارک نگهداری می شوند که در حال حاضر کمیاب و در حال انقراض هستند. این پارک در سال 1971 به عنوان منطقه حفاظت شده معرفی شده که در فهرست آثار یونسکو نیز به ثبت رسیده است.

5- پریار | periyar

پریار یکی دیگر از پارک های ملی هند است که در کرالای هند نیز واقع شده و بسیاری از حیوانات از حمله ببر، فیل هندی و جانوران وحشی در آن نیز زندگی می نمایند. پارک ملی پریار برای کسانی که به طبیعت علاقمند هستند جذابیت ویژه ای دارد. مساحت این پارک ملی به 925 کیلومتر مربع می رسد. در این پارک گیاهانی با گونه های متفاوت دیده می گردد که درخت آلوچه، درخت بلسان بنفش، درخت صندل و مزارع قهوه و چای از جمله آنان است. حیوانات بسیاری با گونه های مختلف از جمله ببر، خوک وحشی و نیلگیری لانگور نیز در آن زندگی می نمایند

6- پارک ملی سانداربان | Sundarban National Park

پارک سانداربان یکی از برترین پارک های ملی هند است و در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. این پارک در بنگال غربی واقع شده است و با کشور بنگلادش همسایه است. پارک ملی سانداربان مساحتی بیش از 10000 کیلومتر مربع را تحت پوشش قرار داده و یکی از برترین مکان ها برای دیدنی ببر در منطقه دلتای رود گنگ است. ببر مشهور بنگال در این پارک زندگی می نماید و گردشگران زیادی برای دیدنی این گونه از ببر به این پارک می آیند. علاوه بر این، حیوانات دیگری مثل کروکودیل، خرس وحشی، روباه، پلنگ، لاک پشت های غول پیکر، دلفین های رود گنگ و گونه های دیگر پستانداران و خزندگان و پرندگان هم در پارک ملی سانداربان زندگی می نمایند.

تنها راه برای گشت و گذار و دیدنی حیوانات قایق سواری است. در این پارک تورهای سافاری با جیپ یا پیاده وجود ندارد و تنها به وسیله قایق می توانید در پارک پرسه بزنید. یکی از منحصربفردترین صحنه هایی که در پارک سانداربان می توانید ببینید شنای ببرها در آب رودخانه است. دیدنی شنای ببرها و آفتاب گرفتن آن ها در کنار آب یکی از بی نظیرترین تجربه ها خواهد بود.

  • برترین زمان برای بازدید: ماه دسامبر تا فوریه، پارک از ماه سپتامبر تا مارچ هم باز است.
  • دسترسی به پارک: نزدیک ترین شهر به پارک، گوسابا است و دسترسی زمینی خوبی به پارک دارد. علاوه بر این، گردشگر ها به وسیله قایق موتوری هم می توانند از کانینگ، نزدیک ترین ایستگاه راه آهن به پارک ملی سانداربان بیایند.

منبع: traveltriangle.com

منبع: الی گشت

به "معرفی برترین پارک های ملی هند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی برترین پارک های ملی هند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید