زورخانه صاحب الزمان یزد ؛ جلوه گاهی برای ورزش های باستانی

به گزارش وبلاگ پارسی، نکات مثبت

  • حفظ بافت تاریخی در داخل زور خانه
  • انجام زنده ورزش های باستانی
  • برگزاری مراسم قدیمی نظیر گلریزان

نکات منفی

  • تهویه نا مناسب فضای داخلی

جاذبه های گردشگری در سر تا سر جهان دسته بندی های مشخصی دارند. موزه ها، پارک ها، بنا های تاریخی و جاذبه های طبیعی در همه جای جهان به اشکال گوناگون یافت می شوند. ولی جاذبه هایی هم هستند که فقط و فقط منحصر به یک کشور یا منطقه جغرافیایی خاص هستند و برای بازدید از آن ها تنها یک گزینه پیش رو داریم. زورخانه و ورزش های مربوط به آن یکی از جاذبه های خاص کشورمان ایران است. گردشگران خارجی به هنگام بازدید از ایران، ذوق و علاقه خاصی نسبت به محیط زورخانه و ورزش های زور خانه ای نشان می دهند. یکی از مشهور ترین زورخانه های ایران در شهر تاریخی یزد واقع شده است. زورخانه صاحب الزمان یزد در محله امیر چخماق، همه روزه میزبان گردشگران داخلی و خارجی زیادی است که با علاقه و اشتیاق ورزش های زور خانه ای را دنبال می نمایند. امروز نیت نموده ایم تا به بافت تاریخی شهر یزد برویم و از بزرگترین زور خانه این شهر بازدید کنیم. خبرنگاران را تا سرانجام همراهی کنید.

زورخانه صاحب الزمان یزد ؛ جلوه گاهی برای ورزش های باستانی

معرفی زورخانه صاحب الزمان یزد

زورخانه صاحب الزمان یزد

زورخانه صاحب الزمان، از مشهور ترین زورخانه های ایران است که در قلب مجموعه تاریخی امیر چخماق یزد واقع شده است. این زور خانه نتیجه تغییر کاربری از مخزن یک آب انبار قدیمی است که بعد از پیشرفت و تغییر سیستم آب رسانی، بدون استفاده مانده بود. آب انبار پنج بادگیری که در مجموعه تاریخی امیرچخماق واقع شده، با قدمتی 500 ساله متعلق به دوره ایلخانی است. مخزن این آب انبار پس از وصل شدن آب شهری، به مکانی متروکه تبدیل شده بود؛ تا این که پهلوان علی درهمی با توجه به قدمت و عظمت این بنا و پس از 30 سال پیگیری، در سال 1378 مجوز تبدیل آن را به زورخانه از اداره اوقاف و میراث فرهنگی یزد دریافت نمود. زورخانه صاحب الزمان پس از دو سال کوشش و بازسازی به همت پهلوان علی درهمی (معروف به محمد مشتی) در سال 1380 در چهار طبقه افتتاح شد.

ورزشهای زورخانهای ، قدیمیترین ورزش بدنسازی دنیا

زورخانه صاحب الزمان یزد

ورزش زورخانه ای یا ورزش باستانی نام مجموعه حرکات ورزشی با اسباب و بی اسباب و با آداب و رسوم مربوط به آن هاست که در محدوده تاریخی و فرهنگی ایران از گذشته های دور رواج داشته است. دانشنامه بروک هاوس آلمانی، ورزش زورخانه ای را قدیمی ترین ورزش بدن سازی دنیا معرفی می نماید. ورزش و انجام حرکات پهلوانی جزو فعالیت های اصلی روزمره ایرانیان در دوران باستان بوده است. کسانی بر این گمان هسنند که مردان زورخانه در دوران باستان، آیین رزم هم می آموختند و می گویند ابزار و ورزش باستانی شباهت شگرفی به جنگ افزار روزگاران قدیم داشته است. با گرز و میل چوبی زورخانه، سپر و تخته بسیار سنگین مشهور به سنگ، کمان و کباده زورخانه که با آن عضله می پرورانند.

آداب زورخانهو ورزشهای باستانی

زورخانه صاحب الزمان یزد

ورزش زورخانه ای آداب و سنت های خاصی دارد. آدابی که با پیروی از پهلوانان و دلاوران افسانه ای دوران باستان، خُلق و خوی مردانگی و مروت را در ورزشکاران بر می انگیزد. این ویژگی های نیکو در قالب شعرها و داستان هایی به صورت آهنگین و به همراهی ضرب زورخانه که مهم ترین ساز موسیقی زورخانه است، از سوی مرشد خوانده می گردد. ورزشکاران هماهنگ با موسیقی و نوای مرشد، جست و خیر می نمایند و حرکات زیبای گروهی یا فردی به نمایش می گذارند. ورزش باستانی در بین ورزشکاران به احترام و ادب معروف است. به طور مثال تمامی حرکات با اجازه از سادات و پیش کسوتان زورخانه که به رخصت گرفتن معروف است انجام می گردد. شعار ورزش باستانی پرورش روح و جسم است به طوری که شیعیان معتقدند که زورخانه مسجد دوم شیعیان است.

تماشایهای زورخانه صاحب الزمان یزد

تماشای ورزشکاران درحال انجام حرکات ورزش باستانی و شنیدن اشعار بزرگان با صدای دلنشین مرشد می­ تواند بسیار لذت بخش باشد. این تجربه ما را به عمق تاریخ پرفرازونشیب این مرزوبوم می برد و لحظه ای به اندیشیدن وا می دارد. در زورخانه صاحب الزمان یزد با مدیریت آقای درهمی، اجرای مراسم گلریزان، انجام کشتی و حرکات ورزشی باستانی و پهلوانی نظیر: سنگ گرفتن، کباده کشی، میل بازی، چرخیدن، پا زدن و… با استفاده از وسایلی همچون: گرز، میل چوبی، تخته و سپر، کباده و… انجام می گردد.

گلریزان در زورخانه صاحب الزمان

یکی از رسم های شیرین و معروف زورخانه گلریزان است که در جشن ها و اعیاد چهارده معصوم و گاهی نیز برای قدردانی از زحمات پیشکسوتان برگزار می گردد. در زورخانه صاحب الزمان نیز گهگداری پس از انجام مراسم ورزش، در سرانجام، دو جوان دو طرف لنگی را گرفته و دور زورخانه چرخ می خورند و هر کس در حد وسعش پول در آن لنگ می ریزد.

جاذبههای اطراف زورخانه صاحب الزمان یزد

در کنار بازدید از این زور خانه می توانید از سایر جاذبه های موجود در بافت تاریخی یزد هم تماشا کنید. مسجد جامع یزد، مجموعه امیر چخماق و بازار های سنتی یزد از مهم ترین جاذبه های این بافت تاریخی اند.

امکانات

از خوبی های این زور خانه امکان حضور خانم ها در آن است. بانوان عزیز می توانند بدون محدودیت خاصی در این زورخانه حضور یابند و به تماشای حرکات ورزشی بنشینند. شایان ذکر است که پارکینگ هم در میدان امیر چخماق موجود است و نگران جای پارک ماشین خود نباشید.

اطلاعات بازدید از زورخانه صاحب الزمان

ساعت بازدید : 8 صبح تا 21 (به جز آدینه ها و تعطیلات رسمی)

قیمت بلیط ورودی : متغیر (آخرین قیمت: 15000 تومان)

آدرس زورخانه صاحب الزمان یزد : یزد، میدان امیرچخماق، کوچه بازار مازاری، زورخانه صاحب الزمان یزد

جهت دسترسی به زورخانه صاحب الزمان یزد

برای پیدا کردن زورخانه صاحب الزمان باید به بافت تاریخی یزد رفته و میدان امیر چخماق را پیدا کنید. اگر در میدان امیرچخماق پشت به تکیه بایستید، سمت راست تان دو کوچه مشاهده می­ کنید. وارد کوچه دوم (معروف به بازار مازاری) شوید، پس از طی چند قدم در کوچه، در زورخانه را خواهید دید. ضمن اینکه بادگیرهای آب انبار نیز از داخل میدان تعیین است و می توانید به راحتی آن را پیدا کنید.

شماره تماس : 36220509-(035)، 09133523093، 09132586913

برترین زمان بازدید از زورخانه صاحب الزمان

با توجه به خشک و کویری بودن شهر یزد، برترین فصل برای سفر به این شهر بهار و پاییز است. می توانید برای بازدید از زور خانه صاحب الزمان یک عصر پاییزی را انتخاب نموده و از فضای معنوی آنجا به هنگام غروب احساس سبکی کنید.

توصیههای بازدید از زورخانه صاحب الزمان یزد

اگر می خواهید اجرای ورزش های باستانی را از نزدیک مشاهده کنید، ساعت بازدید خود را با سانس ورزش ها تنظیم کنید. اما برای بازدید از خود زور خانه یا آب انبار در هر ساعتی از زمان بازدید می توانید مراجعه کنید.

نظر شما درباره زورخانه صاحب الزمان یزد چیست؟ آیا در سفر به یزد از این زورخانه هم بازدید خواهید کرد؟ نظرات خود را با سفروزن در میان بگذارید.

منبع:سـفـرزون

منبع: دیجیاتور

به "زورخانه صاحب الزمان یزد ؛ جلوه گاهی برای ورزش های باستانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زورخانه صاحب الزمان یزد ؛ جلوه گاهی برای ورزش های باستانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید