حال ناخوش فضاهای آموزشی پایتخت، اجازه ندهیم تنور مدرسه سازی در تهران سرد گردد

به گزارش وبلاگ پارسی، مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران ضمن تببین شرایط موجود پایتخت در عرصه فضاهای آموزشی و احتیاج به ساخت 1000 مدرسه جدید به منظور برطرف کمبود سرانه فضای آموزشی، به بعضی اقدامات انجام شده از جمله تشکیل میز خیرین و امضای توافق نامه آموزش و پرورش با شهرداری و شورای شهر تهران اشاره و بر لزوم تداوم آن در سال های پیش رو تاکید نمود.

حال ناخوش فضاهای آموزشی پایتخت، اجازه ندهیم تنور مدرسه سازی در تهران سرد گردد

محمدرضا قربانی در گفت وگو با وبلاگ پارسی، با اشاره به شرایط فضاهای آموزشی پایتخت اظهار کرد: تهران برخلاف آنچه تصور می گردد به لحاظ فضای آموزشی، شهر برخورداری نیست. سرانه استاندارد فضای آموزشی در کشور 8.34 متر مربع و سرانه میانگین به ازای هر دانش آموز 5.2 متر مربع است؛ در حالی که این شاخص در شهرتهران به 3.6 متر مربع می رسد و حتی در بعضی مناطق حدود دو مترمربع است.

وی اضافه نمود: بنابراین با کمبود فضا مواجهیم و در مناطق مرکزی این شرایط وخیم تر است. اگر بخواهیم استان ها را بر اساس سرانه میانگین بسنجیم، استان آخر سیستان و بلوچستان، ماقبل آخر البرز و بعد از آن تهران و آذربایجان غربی قرار دارند و در واقع تهران به لحاظ فضای آموزشی جزو سه استان آخر است و علیرغم اینکه پایتخت است اما شرایط مناسبی ندارد.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران در ادامه با بیان اینکه درصد قابل توجهی از مدارس پایتخت قدمت بالای 50 سال دارند که باید یا تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی شوند مطرح نمود:درمجموع قدمت مدارس تهران نیز بیش از سایر نقاط کشور است.

قربانی ادامه داد: در شهر تهران باید دو گونه مدرسه ساخته گردد؛ نخست مدارس جدیدی که در راستای برطرف کمبود سرانه فضای آموزشی و کاهش تراکم جمعیت دانش آموزی ساخته شوند و دوم مدارس فرسوده ای که باید تخریب و از نو ساخته و جایگزین شوند. یک شاخص دیگر تعداد دانش آموزانی است که در هرکلاس درس مشغول به تحصیل اند که رقم میانگین آن در سطح کشور 24 نفر و در تهران 34 نفر است وهر کلاس درس تهران به اندازه 10 دانش آموز شلوغتر از کلاس های مشابه در سایر شهرها است.

احتیاجمند ساخت حدود 1000 مدرسه جدید در تهران هستیم

وی با اعلام اینکه احتیاجمند ساخت حدود 1000 مدرسه جدید در تهران هستیم گفت: حال فضاهای آموزشی در تهران خوب نیست و باید کار جدی در این زمینه صورت بگیرد. مجمع خیرین نیز عزم خودش را جزم نموده تا در امر مدرسه سازی پیشگام باشد. مجمع خیرین تهران علاوه بر اینکه می تواند مستقیما در ساخت و تجهیز مدارس نقش آفرینی کند، به علت صندلی و اعتبار اجتماعی که دارد می تواند میان دستگاههای متولی در این حوزه نیز هم افزایی ایجاد کند.

تشکیل میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز شهرتهران با اشاره به استفاده از ظرفیت شورای آموزش و پرورش شهر تهران و دریافت مصوبه تشکیل میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران در شهریور سال 99 مطرح نمود: در این مصوبه به مجمع خیرین تهران ماموریت داده شده در جهت هم افزایی خیرین و دستگاههای مرتبط با مدرسه سازی انجام وظیفه کند.

وی ادامه داد: از اعضای میز خیرین می توان به نمایندگان مجمع خیرین مدرسه سازشهر تهران(رئیس و مدیر عامل)، اعضایی از شورای اسلامی شهرتهران(رئیس کمیسیون معماری و شهر سازی و رئیس ونایب رئیس کمیسیون فرهنگی)، مدیر کل آموزش و پرورش شهر تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران، مدیرعامل سازمان املاک و مستغلات شهرداری تهران، مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران و مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اشاره نمود که ترکیب جامعی دارد. هدف میز خیرین این است که از ظرفیت های مدرسه سازی نهایت استفاده را ببرد.

رسیدگی ویژه به شرایط فضاهای آموزشی منطقه 22 تهران

قربانی بعضی از مهم ترین اهداف میز خیرین را نیز برشمرد و گفت: برطرف موانع حقوقی، سازمانی و اصلاح فرایندها، ایجاد هم افزایی در دستگاه های مرتبط با مدرسه سازی در کلان شهر تهران همچون؛ آموزش و پرورش، شهرداری ، شورای اسلامی شهر،مجمع خیرین مدرسه ساز، نوسازی مداری و اداره کل راه و شهر سازی و رسیدگی ویژه به شرایط فضاهای آموزشی منطقه 22 تهران، تبدیل به احسن کردن املاک مازاد، پیگیری اجرای طرح هوشمندسازی مدارس، آماده سازی مدارس به عنوان اماکن امن تخلیه در مواقع بحرانی چون سیل و زلزله، ساخت مدرسه در فضاها و زمین های معرفی شده، پیگیری ساخت مدرسه در محوطه های مازاد و عظیم بعضی مدارس، پیگیری تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مجتمع های عظیم آموزشی از جمله این اهداف است.

وی ادامه داد: به همین دلیل و در دومین جلسه میز خیرین اختصاص شش قطع زمین به آموزش و پرورش برای ساخت مدرسه در منطقه 22تصویب شد که در مرحله اقدام است و یک قطعه زمین حدود4000 متری هم در منطقه 21 برای ساخت مدرسه در اختیار آموزش و پرورش تهران قرار خواهد گرفت.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در ادامه به امضای توافق نامه سه جانبه ای از سوی وزیر آموزش و پرورش، شهردار تهران و رئیس شورای اسلامی شهر تهران در اریبهشت ماه امسال اشاره نمود و گفت: این توافق نامه در راستا و مکمل تشکیل میز خیرین است که به امضا رسیده است و امر مدرسه سازی را بیش از پیش در شهرتهران تسهیل خواهد نمود.

شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی احتیاجمند توجه ویژه است

وی تاکید نمود که شهر تهران به لحاظ فضاهای آموزشی احتیاجمند توجه ویژه است. از جمله تعهدات مدیریت شهری تهران در این توافق نامه می توان به همراهی با آموزش و پرورش در تسهیل و تسریع فرایند صدور مجوز ساخت مدارس، اولویت پیگیری برای ساخت مدارس در منطقه 22، همکاری در اجرای تبدیل خانه مدرسه های کوچک به مجتمع های آموزشی عظیم و در اولویت قرار دریافت مصوبات میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران اشاره نمود. این توافق نامه، صندلی و میزان اثربخشی میز خیرین را تقویت نموده است، چراکه مسئولیت تحقق مفاد این توافق نامه مهم به میز خیرین و فضاهای آموزشی شهر تهران محول شده است.

قربانی با بیان اینکه توافق نامه وزیر آموزش و پرورش با مدیریت شهری پایتخت، یک سند مهم برای سرعت دریافت و اصلاح فرایندهای ساخت مدارس در شهر تهران است مطرح نمود: برای استاندارد شدن فضاهای آموزشی شهر تهران اگر شورای شهر، شهرداری تهران، آموزش و پرورش، خیرین، نوسازی مدارس و سایر دستگاه های متولی این حوزه در کنار یکدیگر قرار بگیرند می توان به آینده تهران در حوزه تامین فضاهای آموزشی بسیارامیدوار بود. تشکیل میز خیرین و امضای توافق نامه مذکور اقدام مناسبی است که اجرای برنامه های عملیاتی برآمده از آن حداقل برای یک دوره چندساله باید در اولویت اقدامات مدیران شهری و همچنین آموزش و پرورشی قرار بگیرد. کمااینکه باید تاکید کنم برای توسعه شهر در ابعاد مختلف، مدیریت شهری نیز به مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران و آموزش و پرورش و ظرفیت های بی بدیل این دو نهاد احتیاج دارد.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران اضافه نمود: البته میزخیرین براساس مصوبه شورای آموزش و پرورش شهر تهران تشکیل شده و ضرورت اجرای مصوبات آن یک امر بدیهی و مستمر است و البته دارای ضمانت اجرا است. مجمع خیرین مدرسه ساز شهر تهران نیز به عنوان یک نهاد مردمی به سهم صندلی خود در میز خیرین، پیگیری لازم برای تحقق مصوبات آن را با هدف استاندارد شدن فضاهای آموزشی شهر تهران دنبال خواهد نمود.

قربانی توضیح داد: مجمع خیرین تهران براین باور است که نباید اجازه دهیم تنور مدرسه سازی و هم افزایی بین دستگاهی برای تسریع این فرآیند، سرد گردد. این تعامل می تواند آینده ای امید آفرین را برای دانش آموزان شهر تهران ترسیم کند.

وی با بیان اینکه برای به خاتمه رسیدن این مصوبات کوشش های بسیاری اجرا شده است گفت: این کوشش تداوم خواهد یافت چراکه برنامه های پیش بینی شده می تواند راستا ساخت فضاهای آموزشی در تهران را هموار کند. به واقع ریل گذاری دقیق و هوشمندانه ای اجرا شده که می تواند فرایندهای مدرسه سازی را سرعت ببخشد و تسهیل کند.

مدیرعامل مجمع خیرین مدرسه ساز استان تهران در خاتمه گفت: میز خیرین چون برآمده ازیک نهاد مردمی و خیری است؛ چالش های معمول بین دستگاههای اجرایی را ندارد و می تواند به عنوان کاتالیزور سرعت فرایندهای مربوط به توسعه فضاهای آموزشی را افزایش دهد. ضمن آنکه مدیریت شهری جدید نیز براساس این الگوی پیروز، می تواند از ظرفیت نهادهای مردمی در نیل به توسعه پایدار بیشتر استفاده کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "حال ناخوش فضاهای آموزشی پایتخت، اجازه ندهیم تنور مدرسه سازی در تهران سرد گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناخوش فضاهای آموزشی پایتخت، اجازه ندهیم تنور مدرسه سازی در تهران سرد گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید