جزییات مالیات گذاری بر خانه ها و خودروهای لوکس

به گزارش وبلاگ پارسی، خبرنگاران : دژپسند با انتقاد از کسانی که در خصوص مالیات ابهام پراکنی می نمایند گفت: این افراد باید متوجه باشند که طرح این قبیل مسائل در اقتصاد، تبعات منفی در پی دارد.

جزییات مالیات گذاری بر خانه ها و خودروهای لوکس

به گزارش وبلاگ پارسی به نقل از ایسنا ، وزیر اقتصاد گفت: وزارت اقتصاد از صنایع متأثر از شرایط کرونا حمایت ویژه مالیاتی را صورت داد.

وی در پاسخ به سئوالی در مورد سهم و صندلی درآمدهای مالیاتی در بودجه کشور گفت: برخی مواقع اظهار نظرهایی که صورت می گیرد، از دقت کافی برخوردار نیست؛ برای اینکه وقتی می خواهیم مقایسه کنیم باید در شرایط برابر مقایسه کنیم.

وزیر اقتصاد گفت: مثلا وقتی نسبت مالیات به بودجه را بیان می کنیم اولین سؤال این است که کدام بودجه مدنظر است؟ بودجه کل کشور، بودجه عمومی دولت یا منابع دولت؟

وی با بیان اینکه، در سال گذشته، کل هزینه های دولت در بودجه عمومی 571 هزار میلیارد تومان بود، گفت: در این عدد، سهم مالیات 192 هزار میلیارد تومان بود و سال جاری این عدد به 1200 هزار میلیارد تومان رسیده است اما آیا بودجه دولت مثلاً 2.2 برابر شده است؟

دژپسند توضیح داد: تعاریف تغییر پیدا نموده است؛ یعنی آنچه که در سال 1399 به نام بودجه عمومی تعریف نمی شد، در بودجه سال 1400 اجزای دیگری به آن اضافه شده است که می توان با نام شفاف سازی بودجه از آن نام برد یا هر چیز دیگر، که دلایل گوناگونی برای آن وجود دارد.

وزیر اقتصاد در تشریح این موضوع اضافه نمود: ما مخرج کسرمان که آنرا G در نظر می گیریم، از 571 هزار میلیارد تومان به 1200 هزار میلیارد تومان رسیده است اما نباید انتظار داشته باشیم مالیات هم همان اندازه سهم داشته باشد. اگر همان سهم را داشته باشد باید آن 191 هزار میلیارد تومان مالیات سال قبل به 404 هزار میلیارد تومان افزایش یابد که معادل 33 درصد است.

وی در ادامه گفت: حالا اگر آن 33 درصد بخواهد اتفاق بیفتد باید 404 هزار میلیارد تومان مورد نظر در مقایسه با 191 هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی سال قبل تحقق یابد که به معنی این است که 109 درصد رشد داشته باشد.

وی توضیح داد: لطفا کسانی که ادعای آشنایی با اقتصاد ایران را دارند بگویند که آیا امکان دارد مالیات را در ظرف یکسال 109 درصد نسبت به سال قبل رشد دهیم؛ یعنی بیش از دو برابر کنیم؟ در شرایطی که با بیماری کرونا روبرو هستیم ؟

وزیر اقتصاد گفت: الان واحدهای صنفی ما، اتاق اصناف ما، به شدت دنبال این هستند که بخش های قابل توجهی از فعالیت های مالی را معاف نمایند. شرکت های کوچک مقیاس ما، در پی معاف شدن هستند. گردشگری ما در سال گذشته کلا شرایط خاصی داشته است و صنایع غذایی و هتلینگ شرایط ویژه ای را به علت شیوع بیماری کرونا در سال گذشته تجربه کردند؛ به نحوی که از دامنه مؤدیان مالیاتی خارج شده اند.

دژپسند در ادامه و با طرح این پرسش که با وجود این شرایط آیا امکان رشد 109 درصدی برای درآمدهای مالیاتی وجود دارد؟ گفت: بنابر این معین است که این ناشی از بی دقتی در محاسبه مبنای نسبت ها است؛ نسبت باید یک نسبت هوشمند و معنادار باشد؛ باید صورت و مخرج کسر را تعریف کنیم تا واقعیت معین گردد.

وی اضافه نمود: کسانی که این موارد را مطرح می نمایند باید متوجه باشند که طرح این قبیل مسائل در اقتصاد، تبعات منفی در پی دارد.

وزیر اقتصاد توضیح داد: نکته ای که وجود دارد این است که درآمدهای مالیاتی ما در سال 1397 به 107 هزار میلیارد تومان رسید که 23 درصد از آن مربوط به اسفند ماه بود، چون در ماه های آخر برنامه های خاصی را به اجرا درآوردیم که در اسفند ماه تأثیرات مثبت خود را نشان داد.

دژپسند نام کرد: این 107 هزار میلیارد تومان در سال 1398 به 141 هزار میلیارد تومان و در سال 1399 به 193 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد که نشان دهنده جهش مناسبی در این بخش بود، اما در بحث اصلاح ساختار بودجه که پایه در آن تغییر می نماید باید این نکته را در نظر بگیریم که افزایش هزینه ها هر چه که باشد، نمی توان از محل مالیات ها و به طور یکباره آنرا تأمین کرد.

وی اضافه نمود: البته به تدریج و با برنامه ریزی و کامل کردن پروژه های مالیات هوشمند امکان دستیابی به این اهداف وجود دارد؛ به نحوی که بودجه کشور بر درآمدهای مالیاتی اتکاء پیدا کند، اما لازمه دستیابی به این هدف اصلاح ساختار هزینه ها و کاهش هزینه های دولت است.

نحوه مالیات گذاری بر خانه ها و خودروهای لوکس

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد مالیات بر خانه ها و خودروهای لوکس گفت: در این زمینه دو بحث مطرح است؛ یکی مالیات بر درآمد سرمایه است که کلیات آن تصویب شده و شور دوم آن قرار است در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مورد آنالیز قرار بگیرد.

دژپسند در ادامه گفت: در قانون بودجه، مالیات خانه و خودرو مورد بحث قرار گرفته است و آیین نامه آن را برای دولت فرستاده ایم که انشاالله پس از تصویب آیین نامه، به سرعت اجرایی خواهد شد.

وزیر اقتصاد در ادامه و در پاسخ به پرسشی در مورد مالیات بر خانه های خالی گفت: هدف از تصویب و اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی ترغیب و تشویق مالکان به عرضه واحدهای خالی در بازار مسکن است، نه افزایش درآمدهای مالیاتی. منتظر هستیم ببینیم که در چهار ماه اول سال جاری عرضه مسکن صورت می گیرد یا نه و اگر بعد از این چهار ماه خانه های خالی وجود داشته باشند مشمول مالیات خواهد شد.

وی اضافه نمود: زیرساخت ها و سامانه های مربوط به این مالیات در وزارت مسکن آماده شده و در مراحل نهایی آماده سازی است که در نهایت به سازمان امور مالیاتی کشور ارائه و به وسیله این سازمان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

نحوه پرداخت سود سهام عدالت

دژپسند در پاسخ به پرسش دیگری در مورد پرداخت سود سهام عدالت هم گفت: منتظر هستیم بتوانیم اطلاعات کامل شرکت های سرمایه پذیر را بگیریم؛ به گونه ای که هم سریع تر بتوانیم سود سهام عدالت را به سهامداران برسانیم و هم این شرکت ها دچار فشار نشوند.

وعده های مالی نامزدهای ریاست جمهوری

در خاتمه این گفت و گو یکی از وبلاگ پارسی پرسشی در مورد شعارهای مالی نامزدهای ریاست جمهوری از جمله پرداخت یارانه و وام نام کرد که دژپسند در پاسخ گفت: نقد و ارزیابی برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری در برنامه ما نیست، چون مردم باید در این خصوص نقد و ارزیابی نموده و در نهایت داوری نموده و انتخاب نمایند، اما اگر اطلاعات نادرستی نسبت به عملکرد حوزه وزارت اقتصاد ارائه گردد مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت امور مالی و دارایی به سرعت در این زمینه پاسخ گویی خواهد نمود.

منبع: اقتصادنیوز

به "جزییات مالیات گذاری بر خانه ها و خودروهای لوکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزییات مالیات گذاری بر خانه ها و خودروهای لوکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید